خط تولید موتور ملی اوج به زودی راه‌اندازی می‌شود

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۳۴۵ اخبار راهبردی اخبار دفاعی اخبار ملی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۳۴
خط تولید موتور ملی اوج به زودی راه‌اندازی می‌شود

امیر سرتیپ «امیر حاتمی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان روز سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۳۹۹) در برنامۀ تیتر یک شبکه خبر طی سخنانی در آستانۀ روز صنعت دفاعی طی سخنانی اظهار داشت: «صنعت هوایی یک صنعت پیشرفته است که ایمنی در این صنعت بسیار مهم است و کشوری که می‌تواند در حوزۀ ساخت هواپیما به یک دستاورد واقعی برسد نمایانگر این است که دارای بلوغ فناوری است.»

وی ادامه داد: «ما دو دستاورد قابل توجه در این حوزه داشتیم یکی جنگندۀ آموزشی کوثر که سال ۱۳۹۷ رونمایی شد که سه فروند از آن را نیز هم تحویل نیروی هوایی دادیم و امیدواریم تا پایان سال ۳ فروند دیگر تحویل دهیم. در کنار آن یک هواپیمای آموزشی با نام یاسین رونمایی شد که الان در حال طی کردن مسیر خود است. قبل از آن هواپیمای A90 را تولید کرده بودیم که نیاز مرحلۀ قبلی آموزشی خلبانی است.» امیر حاتمی ادامه داد: «همچنین در آیندۀ نزدیک خط تولید موتور جت بومی اوج را نیز راه اندازی می‌کنیم.»

وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای ودجا در حوزۀ رزم زمینی گفت: «در حال طراحی تیرباری برای نصب روی شناورها هستیم که بتواند با موشک‌های کروز مقابله کند. روی تجهیزات قدیمی رزم زمینی هم از شرایط خوبی برخورداریم و سعی کرده‌ایم تجهیزات قدیمی را هم متناسب نیازِ روز بروز رسانی کنیم. امروز در صنایع دفاعی به بلوغ رسیده‌ایم و همۀ الزامات این چرخه را در اختیار داریم. امروز دفاتر طراحی متعددی داریم که بر اساس طراحی آن‌ها تجهیزات ساخته می‌شوند و در جایی که نیاز به فناوری جدید داریم دفاتر توسعۀ فناوری این نیاز را بر طرف می‌کنند. امروز با فاصلۀ زمانی کمی تغییرات روی تجهیزات انجام می‌شود چون طراحی تجهیزات بومی است.»

وی دربارۀ قدرت موشکی کشور گفت: «مجموعه موشکی ما یک مؤلفه بسیار مهم در دفاع راهبردی ما است و آنجایی که بخواهیم از جنگ جلوگیری کنیم، این قدرتِ موشکی این موضوع را به دشمن فرامنطقه‌ای می‌فهماند. این قدرت متعلق به مردم ایران است و تا زمانیکه نیاز به دفاع داریم این نیاز بروز می‌شود و این حساسیت دشمن به توان موشکی به خاطر آن است تا این قدرت را از دست مردم ایران خارج کنند و اگر می‌خواهیم امنیت داشته باشیم باید قدرت داشته باشیم و یکی از مؤلفه‌های مهم قدرتِ ما قدرت موشکی است. ما به دقت دشمن را زیر نظر داریم و کاری می‌کنیم تجهیزات ضد موشک دشمن بی اثر شود و با قدرت می‌گوییم که موشک‌های ما از پدافندهای آنان عبور می‌کند.» وی ادامه داد: «زمانیکه پهپاد آن‌ها تجاوز می‌کند و در زمان تجاوز مورد اصابت قرار می‌گیرد و یا اینکه اتاق جلسۀ تروریست‌ها را روی سرشان خراب کردیم طبیعی است که دشمن دیگر دربارۀ توان موشکی ما شبهه افکنی نکند و همه دیدند که ما عین الاسد را روی سرشان خراب کردیم و به نظرم به شبهۀ دشمن پاسخ عملی داده شد.»

وزیر دفاع دربارۀ صادرات محصولات دفاعی عنوان کرد: «ما در تعدادی از اقلام عمده محدودیت صادرات داریم اما بخشی از محصولات ما این محدودیت صادراتی را ندارد و این کار الان هم در حال انجام است اما ظرفیت ما بیشتر از این است. ما الان هم تعاملات خوبی را در حوزۀ تجهیزات داریم که قابل گسترش هم هست.»

وزیر دفاع عنوان کرد: «در روز صنعت دفاعی در حوزۀ هوایی، خط تولید موتور اوج را افتتاح خواهیم کرد. از یک موتور جدید هم رونمایی خواهیم کرد که از لحاظِ فناوری ما را یک نسل جلو می‌اندازد. یک نمایشگاه از پهپادهای جمهوری اسلامی خواهیم داشت که به شکل ویدئو کنفرانسی ارائه خواهد شد. غربی‌ها با یک تلورانسی می‌گویند قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران پنجم تا هفتم در دنیا است.»

وی در خصوص پرتاب ماهواره در سال ۱۳۹۹، عنوان کرد: «ما جزو کشور‌هایی هستیم که همۀ چرخه فضایی را در اختیار داریم؛ برایِ امسال (سال ۱۳۹۹) هم برنامه‌ریزی تحقیقاتی برای پرتاب داریم؛ اما تحقیقاتی است و قطعیت ندارد، چون تحقیقاتی است باید بتوانیم مراحلش را پشت سر بگذاریم.» امیر حاتمی در خصوص دستاورد‌های وزارت دفاع در حوزۀ دریایی، اظهار داشت: «در سال‌های گذشته انواع شناور‌ها را تولید کردیم که شناور‌های تندرو برای سپاه پاسداران است که امسال یک مرحله تحویل دادیم؛ برای نیروی دریایی ارتش امسال محصول خواهیم داشت که یک شناور از کلاس موج و یک شناور مین شکار در حالِ آماده شدن است و در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تحویل داده خواهد شد. انواع محصولات دریایی در حال تولید هستند و به نظرم مهم‌تر از این محصولات، تجهیز شناور‌ها است. تجهیز ما در حوزه سلاح، موشک‌ها، پدافند و … بلا شک در حد ابرقدرت‌ها است که تجهیزات به روزی است که روی این شناور‌ها نصب می‌شود.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

کلید واژه ها: امیر حاتمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موتور اوج


( ۱ )

نظر شما :