پلیکان، دشمن را غافلگیر می‌کند

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۱ کد : ۱۴۴۰ اخبار راهبردی اخبار دفاعی اخبار ملی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۹۷
پلیکان، دشمن را غافلگیر می‌کند

امیر دریادار «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه (۱۵ شهریور ۱۳۹۹) در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «ارتش را در سطح جامعه، به عنوان یک دیوان منظم می‌شناسند. قانون، مقررات، سلسله مراتب و نظم در ارتش بسیار اهمیت دارد و در نیروی دریایی قوانین و مقررات بسیار خاص‌تر است، هم دستورالعمل و پروتکل‌های نظامی و هم پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح خود در مجموعۀ ارتش اجرا می‌شو د.»

وی افزود: «تلاش‌های نظامی ما در دریا در دوران کرونا حتی افزایش هم پیدا کرده است در نیروی دریایی ماسک، پوشش‌های مخصوص، شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها را از همان ابتدا خودمان تولید کردیم و در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و بخشی از تولیدات ما در بخش عمومی هم مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از ماسک، ضد عفونی کردن اماکن، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی به طور جدی انجام می‌شود، به همین دلیل درگیری ما با کرونا بسیار کم بوده است.» امیر خانزادی در ادامه گفت: «آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر ناوگان‌هایشان درگیر کرونا شدند، ناو هواپیمابر که حدود ۵ هزار نفر در آن هستند و همینطور ناوشکن‌ها با این موضوع درگیر شدند و تبعات این ویروس در بعد نظامی هم ورود پیدا کرد؛ اما کارها و مأموریت‌های ما در نیروی دریایی ارتش متوقف نشده، تا امروز در مأموریت‌های ما هیچ خللی به وجود نیامده. یکی از موضوعات مهم برقراری امنیت در مرزها، مناطق دریایی، دریاهای آزاد تا خلیج عدن است، در همین زمان که با شما در حال صحبت هستم، ناوگروه ۶۹ نداجا در خلیج عدن مشغول مأموریت است، تلاش‌های نظامی ما در دریا در دورانِ کرونا حتی افزایش هم پیدا کرده است.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: «شیطنت‌های تروریستی در دریایی سرخ دنباله‌های دولتی دارد؛ یعنی یک سری از دولت‌ها پشتِ عوامل تروریستی اقداماتی می‌کنند. دریای سرخ بیش از سه هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد. زمانی که در این محدوده خطوطِ مواصلاتی دریایی کشور امتداد پیدا می‌کند یعنی کشتی‌های تجاری و نفتکش ما باید محدوده‌ای را طی کنند تا کالایی را صادر و یا وارد کنند، این مناطق اگر دچار ناامنی باشند قطعاً وظیفۀ نیروی دریایی است که امنیت را برای آن‌ها برقرار کند. گاهی این ناامنی دزدی دریایی است که فرمولِ مقابلۀ خاص خود را دارد.» وی گفت: «گشت‌های دریایی، استفاده از ظرفیت تکاوران نیروی دریایی و عملیات ویژه، ناوشکن‌ها، پروازی‌ها کمک می‌کنند که برای کشتی‌های جمهوری اسلامی و چه سایرین که از این منطقه تردد می‌کنند امنیت برقرار شود. وقتی نیروی نظامی مستقر شد و امنیت را برقرار کرد همه از آن بهره‌مند می‌شوند؛ اما زمانی شیطنت‌های تروریستی رخ می‌دهد و دنباله‌های دولتی دارد یعنی یک سری از دولت‌ها پشت عوامل تروریستی اقداماتی می‌کنند که ظاهر قضیه مشخص نیست و به دولت خاصی منتسب نمی‌شود اما ابزارها و اطلاعاتی که می‌آید نشان می‌دهد یک گروهک تروریستی ساده با ظرفیت‌های مشخص نیست، حتماً یک دولتی از این موضوع حمایت می‌کند و باعث ناامنی می‌شود. تروریست‌ها از سلاح استفاده می‌کنند و ممکن است آسیب‌های جمعی داشته باشد. اینجا به یک نیروی قهری نیاز است که عملیات نظامی انجام دهد، یکی از عملیات نظامی مهم اسکورت مستقیم است، یک ناوشکن یا ناوگروه در کنار کشتی‌های تجاری و نفتکش قرار می‌گیرد، محیط را پایش و کنترل دقیق می‌کند و با عملیات تروریستی مقابله می‌کند تا ناامنی صورت نگیرد. در سال گذشته (سال ۱۳۹۸) چندین بار لازم شد که ما کشتی‌هایمان را تا دهانه کانال سوئز همراهی کنیم و هر زمان لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد، برای مقابله با هر تهدیدی در دریا حضور داریم و در این ارتباط با هیچکس شوخی نداریم، اگر لازم باشد کشتی توقیف یا بازرسی شود حتماً این کار را انجام می‌دهیم و تا هر کجای دنیا لازم باشد کشتی‌های‌مان را اسکورت مستقیم می‌کنیم.»

امیر خانزادی در ارتباط با عمود پرتاب کردن موشک‌ها گفت: «وقتی صحبت از عمود پرتاب کردن موشک می‌شود یعنی قرار است شناور تعداد بیشتری موشک با خود حمل کند. اگر عمود پرتاب نباشد به واسطۀ وزنی که موشک‌ها دارند و کنیسترهایی که موشک‌ها در داخلش قرار می‌گیرند ابعاد و اندازه‌اش امکان بارگذاری مجدد در دریا را فراهم نمی‌کند، اگر یک ناوشکنی با هر تعداد موشک به دریا برود وقتی استفاده کرد دیگر ظرفیتی برای امکان بارگذاری مجدد ندارد، بیشتر ناوگان‌های دنیا ظرفیتشان به این شکل است مثلاً چهار موشک ضد سطحی و یا چهار موشک ضد اهداف هوایی دارد و به این ترتیب در قالب یک گروه رزمی کار می‌کنند.» وی افزود: «تجهیز شناورها به موشک‌های عمود پرتاب بسیار اهمیت دارد، زمانی که موشک‌ها عمود پرتاب می‌شوند شما اجازه دارید تعداد موشک‌های بیشتری در این شناورها استقرار دهید، این یعنی توان و قدرت رزمی شما بالاتر می‌رود. عمدتاً موشک‌های عمود پرتاب متوجه سامانه‌های پدافند هوایی هستند و در لایه‌های مختلف دفاع ارتفاع پست، متوسط و بلند تعریف می‌شود.» فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: «مو شک بالستیک، یک گروه دیگر از موشک‌های عمود پرتاب هستند که برایِ حمله به یک ساحل طراحی می‌شوند و مربوط به شناورهای سنگین‌تر هستند چون موشک‌های بزرگ و سنگینی هستند و اندازۀ ضربه‌ای که تولید می‌کنند اندازۀ بزرگی است و سازه‌های بزرگ‌تری را باید برایشان پیش بینی کرد و فعلاً روی ناوشکن‌های موجود ما موضوعیت ندارد، موضوعیت بیشتر سامانه‌های پدافند هوایی است، کار تجهیز شناورهای نداجا به سیلوهای عمود پرتاب در حال انجام است.»

وی در ادامه گفت: «موضوع بدون سرنشین‌ها امروز موضوع روز دنیاست و همه به دنبال استفاده از بدون‌سرنشین‌ها هستند، شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن نداشتن تلفات انسانی در صحنه‌های نظامی و غیرنظامی است. فناوری این حوزه به سرعت در حال دگرگونی است. ظرفیت، توانایی و قابلیت جدید؛ بدون‌سرنشین‌ها را متحول می‌کند، سرعت و دقتش را بالا می‌برد و اندازه‌اش را مناسب می‌کند. در بخش نظامی به فناوری بدون سرنشین توجه جدی‌تری شده است و تمام کشورهای دنیا به این سمت می‌روند. ذکاوت نیروی انسانی، توانایی صنعتی و دانش مرتبط با آن موضوعی است که باعث تفاوت کشورها در این زمینه می‌شود.» امیر خانزادی گفت: «در نیروی دریایی ارتش، ما سال گذشته (سال ۱۳۹۸) رونمایی از «پهپاد عمود پرتاب پلیکان» را داشتیم و اکنون توانایی‌های آن را بهینه کرده‌ایم و در آینده نزدیک ممکن است ارائه‌ای داشته باشیم، این موضوع برای دشمنان باید غافلگیر کننده باشد.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

کلید واژه ها: امیر خانزادی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پلیکان


نظر شما :