موقعیت بایدن و ترامپ از نظر مؤلفه‌های انتخاباتی

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۵۴۷ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۳۱۱
بایدن به تهدیدهایی که ترامپ طی این ۴ سال برای منافع و امنیت ملی آمریکا تعریف کرده، مانند تهدید ایران، چین، کرۀ شمالی یا تهدید ناشی از تروریسم باور دارد، اما معتقد است رویکرد مواجهه با این تهدیدات، چندجانبه‌گرایی است؛ یعنی دوباره تلاش خواهد کرد تا روابط فراآتلانتیکی شامل روابط با اروپا را چه در قالب ناتو، چه در قالب اتحادیه اروپا و چه روابط دو جانبه بار دیگر احیا کند و همچنین موضوع ایران و برجام را نیز در قالب همان سازوکار برجام پیش ببرد
موقعیت بایدن و ترامپ از نظر مؤلفه‌های انتخاباتی

در شرایطی که دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، مهم‌ترین مؤلفه‌ای که این روزها انتخابات آمریکا را متأثر کرده ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن است. اگر این موضوع نبود می‌توانستیم با قطعیت بگوییم که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا پیروز انتخابات خواهد شد. در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌ها می‌توان گفت که هر کدام از نامزدها یعنی ترامپ و «جو بایدن» در چه حوزه‌ای مورد پذیرش مردم هستند.

  • به لحاظ اقتصادی به رغم بحران ناشی از کرونا، اما اغلب پایگاه‌های جمهوری خواهان و حتی بخش زیادی از مردم آمریکا معتقد هستند که جمهوری خواهان در مدیریت اقتصادی موفق‌تر هستند.
  • مؤلفۀ دیگری که این روزها به نفع رئیس‌جمهور حاکم آمریکا است اینکه وی طرفداران دو آتشه و سرسختی دارد؛ به طوری که حدوداً ۶۰ درصد پایگاه‌ِ اجتماعی ترامپ در نظرسنجی‌ها گفته‌اند که قطعاً به وی رأی خواهند داد، اما در مورد بایدن این میزان تقریباً ۴۰ درصد است.
  • مؤلفۀ سوم این است که سن ترامپ از بایدن کمتر و سرحال‌تر است. از این رو ۵۶ درصد دمکرات‌ها گفته‌اند که نگران سن و سال جو بایدن هستند. یعنی در حوزۀ سنی نیز شرایط به نفع بایدن نیست.
  • عامل بعدی هم اینکه ویروس کرونا بیشتر در ایالاتی تبعاتِ اقتصادی و مرگ و میر داشته که فرمانداران آن دموکرات هستند و از این جهت نیز نمی‌توان تبعات منفی ناشی از ویروس کرونا را کاملاً معطوف به ترامپ دانست. هرچند شرایط تا حدودی به ضرر رئیس‌جمهور مستقر شده است، اما این وضعیت صد درصدی نیست. از طرفی برای شخص جو بایدن در این شرایط مبحثِ توجه به بیمۀ درمانی که پیشتر توسط «باراک اوباما» مطرح شده بود، با در نظر گرفتن بیماری کرونا و هزینه‌های آن بسیار مورد توجه آمریکایی‌ها است.
  • در حوزۀ توجه به محیط زیست، توجه به برابری نژادی و برابری جنسیتی جو بایدن نسبت به ترامپ وضعیتِ بهتری دارد. در حوزۀ سیاست خارجی نیز بسیاری از آمریکایی‌ها گفته‌اند که جهت‌گیری‌هایِ ترامپ اشتباه است و شرایط به نفع بایدن است.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که یک سلسله مؤلفه‌ها به نفع ترامپ و یک سری به ضرر وی است.

عمدۀ نظرسنجی‌ها گفته‌اند که در مورد شخص دونالد ترامپ نگران شخصیت هیجانی و واکنشی او هستند و در مورد بایدن نیز در خصوصِ سن و سال او ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقد هستند که حتی شاید او نتواند دور اول ریاست جمهوری خود را به پایان برساند. هرچند در نظرسنجی‌ها در ایالت‌های خاکستری بایدن از ترامپ جلوتر است. دقیقاً در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ «هیلاری کلینتون» نیز ۲،۳ درصد نسبت به ترامپ جلوتر بود. به نظر می‌رسد تا اولین مناظرۀ انتخاباتی که در اوایل مهر ماه سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود باید صبر کرد، چرا که این مناظره در جهت‌گیریِ نهایی ایالاتِ خاکستری بسیار اثرگذار است.

در خصوص آیندۀ سیاست‌های واشنگتن در صورت پیروزی هر یک از نامزدها باید گفت که:

  • اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود سیاست خارجی وی را می‌توان با یک عبارت توضیح داد و آن بازگشت به چند جانبه‌گرایی است. البته بایدن نیز به تهدیدهایی که ترامپ طی این ۴ سال برای منافع و امنیت ملی آمریکا تعریف کرده مانند تهدید ایران، چین، کره شمالی یا تهدید ناشی از تروریسم باور دارد، منتها معتقد است رویکرد مواجهه با این تهدیدات، چند جانبه‌گرایی است. یعنی دوباره تلاش خواهد کرد تا روابط فراآتلانتیکی شامل روابط با اروپا چه در قالب ناتو، چه در قالب اتحادیه اروپا و چه روابط دو جانبه را بار دیگر احیا کند و همچنین موضوع ایران و برجام را نیز در قالب همان سازوکار برجام پیش ببرد.

در عین حال بایدن روابط با کانادا، مکزیک و دیگر متحدان واشنگتن در آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی و هند را نیز تقویت خواهد کرد تا بتواند با تمامِ چالش‌ها و تهدیدات در حوزۀ سیاست خارجی مبارزه کند. در عرصۀ سیاست داخلی نیز توجه به مباحث محیط زیست، برابری نژادی و جنسیتی و مباحث درمانی برای بایدن در اولویت خواهد بود.

  • اما اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شود به نظر می‌رسد که وی همین رویکرد دورۀ چهار ساله را البته کمی انعطاف‌ناپذیرتر و سخت‌گیرانه‌تر ادامه خواهد داد. احتمالاً وی در صورتی که دوباره وارد کاخ سفید شود در ارتباط با اتحادیه اروپا رویکرد انتقادی و واگرایی را دنبال خواهد کرد؛ در مورد روسیه رویکردی محتاطانه را در پیش خواهد گرفت؛ در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز به نظر می‌رسد که ترامپ موضع انعطاف‌ناپذیرتری را دنبال می‌کند، زیرا او دیگر نگران دور بعدی انتخابات و تأثیرگذاری سیاست‌هایش روی نتایج انتخابات نخواهد بود. در خصوص شرق آسیا نیز دونالد ترامپ همان رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه‌اش را همچنان ادامه خواهد داد.

منبع تحلیل: شورای راهبردی روابط خارجی

توضیح: «گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: بایدن ترامپ


نظر شما :