آمریکا حق درخواست اجرایِ سازوکار ماشه را از شورای امنیت ندارد

تعداد بازدید:۱۱۷۹
آمریکا حق درخواست اجرایِ سازوکار ماشه را از شورای امنیت ندارد

«وانگ ون بین»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (۳۱ شهریور ۱۳۹۹) در نشست خبری این وزارتخانه در پکن بار دیگر تأکید کرد که آمریکا از برجام خارج شده و اصلاً حق ندارد از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد سازوکاز ماشه علیه ایران به اجرا گذاشته شود. شورای امنیت طبق قطعنامۀ شماره ۲۲۳۱، مقرراتِ خاتمۀ تحریم‌های ذیربط علیه ایران را اجرا خواهد کرد.

آمریکا روز ۲۹ شهریور به طور یکجانبه اعلام کرد با توجه به اینکه آمریکا در ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ پیامی را پیرامون احیای سریع تحریم‌ها علیه ایران (که اصطلاحاً سازوکار ماشه نامیده می‌شود) به شورای امنیت تحویل داده است، طبقِ آن تمام تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از نظر واشنگتن احیا شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین؛ موضع چین را در پاسخ به پرسش‌ها در این باره اعلام کرد. وی اشاره کرد که رئیس شورای امنیت به عدمِ اقدام نسبت به خواستۀ آمریکا تصمیم گرفته و تاکنون شورای امنیت نیز هیچ اقدامی درباۀ راه‌اندازی سازوکار ماشه انجام نداده است.

وانگ ون بین اظهار داشت: «اعضا برجام از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان جداگانه پیام خود را به رئیس شورای امنیت ارسال کرده و موضعِ مخالف خود را با اعلام یکجانبۀ آمریکا مبنی بر احیای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نشان داده‌اند. اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای موضع خود را اعلام کرده است. این نشان دهندۀ موضع مشترک و تفاهم گستردۀ جامعۀ بین‌المللی محسوب می‌شود. اینکه آمریکا فقط وقتی به نفع خودش باشد از قوانین بین‌المللی استفاده بکند و وقتی به دردش نمی‌خورد، آن‌ها را دور بیندازد، نه فقط خودش خلاف قانون عمل می‌کند، بلکه با اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه دیگر کشورها، خود به تهدید تبدیل می‌شود. چنین رفتارهای غیرمؤدبانه، غیرمنطقی و زورگویانه‌ای با نارضایتی و مخالفت گستردۀ جامعۀ بین‌المللی مواجه می‌شود. ما در اینجا به آمریکا هشدار می‌دهیم دیگر فقط به میل و دلخواه خود عمل نکند و در مسیر یکجانبه گرایی دورتر نرود.»

این مقام چینی در ادامه افزود: «چین به نگرانی‌های کشورهای مرتبط با اوضاعِ غرب آسیا و خلیج فارس توجه می‌کند. «وانگ یی»، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین پیشنهاد کرده است همۀ طرف‌ها با پیش شرط حفظ و اجرای برجام، سکویِ دیگری برای گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه ایجاد کنند تا تفاهم جدیدی برایِ حفظ صلح و ثبات منطقه تشکیل یابد. چین تمایل دارد همراه با همۀ طرف‌ها، روند حل سیاسی مسألۀ هسته‌ای ایران را پیش ببرد.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: چین وانگ یی وانگ ون بین آمریکا تحریم


نظر شما :