هشدار ارمنستان به ترکیه دربارۀ مداخله در تنش بین باکو و ایروان

تعداد بازدید:۱۲۲۷
هشدار ارمنستان به ترکیه دربارۀ مداخله در تنش بین باکو و ایروان

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان روز یکشنبه (۶ مهر ۱۳۹۹) نسبت به هرگونه مداخلۀ محتمل ترکیه در تنش بین ایروان و باکو هشدار داد.

نخست‌وزیر ارمنستان از جامعۀ بین‌المللی درخواست کرد تا اطمینان حاصل کند ترکیه از هرگونه دخالت احتمالی بابت درگیری در منطقۀ قره باغ کوهستانی خودداری می‌کند. وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه (۶ مهر ۱۳۹۹) در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام و تأکید کرد که کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

این در حالی است که نخست‌وزیر ارمنستان ساعتی قبل حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد. نخست‌وزیر ارمنستان با اعلام برقراری حکومت نظامی از ساکنان قره باغ کوهستانی خواست به پناهگاه‌ها بروند. اولین درگیری‌ها بین این دو کشور همسایه از بامداد روز یکشنبه (۶ مهر ۱۳۹۹) آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند. باکو از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داده و گفته واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابلۀ نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام حالت جنگی کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

در حالیکه منطقۀ قره‌باغ و وزارت دفاع ارمنستان صبح روز یکشنبه اعلام آماده‌باش عمومی کرده بودند، عصر روز یکشنبه نیز پارلمان جمهوری آذربایجان در برخی شهرها و مناطق حالت جنگی اعلام کرد. همچنین طبق تصمیم پارلمان، در این مناطق باید حکومت نظامی برقرار شود. هرچند ارتش جمهوری آذربایجان ظهر روز یکشنبه اعلام کرده بود که نیازی به اعلام آماده‌باش عمومی ندارد و نیروهای این کشور به طور کامل آماده هستند.

صبح روز یکشنبه (۵ مهر ۱۳۹۹) نیز «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان در مقابل دوربین تلویزیون‌ها حاضر شد و گفت که نیروهای مسلح ارمنستان با انواع سلاح‌ها از جمله توپخانۀ سنگین مواضع ارتش آذربایجان و تعدادی از مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند که در نتیجه تعدادی از نیروهای نظامی و غیر نظامی مجروح شده‌اند. او در ادامه از پاسخ متقابل نیروهای آذربایجان خبر داد. در همین حال منطقۀ قره‌باغ نیز اعلام کرد که در درگیری‌هایِ امروز با نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۶ تن از نیروهایش کشته و ۱۰۰ تن نیروی دیگر زخمی شده‌اند.

مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که دولت ترکیه یک گروه از شورشیان مسلح سوری تحت حمایت خود را از شمال سوریه به جمهوری آذربایجان منتقل کرده است. این مرکز با تأکید بر اینکه این عناصر گروه‌های مسلح سوری چند روز پیش از منطقۀ عفرین در شمال غرب حلب وارد ترکیه شده بودند، تصریح کرد که با توجه به اصرار ترکیه بر تبدیل مبارزان سوری وابسته به خود به مزدورانی برای خود، یک گروه دیگر نیز از این شورشیان آمادۀ خروج به سمت آذربایجان هستند.

همزمان، فعالان ارمنی ویدیویی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد کاروانی متشکل از ۲۰ خودروی زرهی، عناصر مسلحی را به سمتِ خاک آذربایجان برای جنگیدن علیه نیروهای ارمنی منتقل می‌کنند و آن‌ها شعارهایی به زبان عربی سر می‌دهند که با استقبال مردم این کشور روبه‌رو شده‌اند.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: ارمنستان جمهوری آذربایجان ترکیه


نظر شما :