توافقی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی منعقد نخواهیم کرد

تعداد بازدید:۱۰۹۰
توافقی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی منعقد نخواهیم کرد

«شربل وهبه»، وزیر امور خارجه در دولت پیشبرد امور لبنان روز سه‌شنبه (۲۲ مهر ۱۳۹۹) در آستانۀ مذاکرات این کشور پیرامون ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی گفت: «بیروت هیچ توافقی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی منعقد نخواهد کرد.» وی تأکید کرد که بیروت توافقی برای به رسمیت شناختن اسرائیل منعقد نخواهد کرد و تنها برای ترسیم مرزهای دریایی مذاکره می‌نماید.»

وهبه در آستانۀ نخستین جلسۀ مذاکرات بین لبنان و رژیم صهیونیستی پیرامون ترسیم مرزهای دریایی گفت: «به هیچ وجه عادی سازی روابط نمی‌کنیم و با توافقنامه‌های صلح موافقت نخواهیم کرد. ترسیم مرزها وظیفۀ ما است و اجازه نمی‌دهیم که مرزهای دریاییِ ما بلاتکلیف رها شود و دشمن صهیونیستی در نزدیکی آب‌های لبنان و حتی داخل آن دست به حفاری نفت و گاز بزند.» وی افزود: «ما باید از این امر ممانعت کنیم و حفاری نفت در آب‌هایمان حق ماست. بنابراین باید مرزهایمان را مشخص کنیم تا بدانیم چه چیزی می‌خواهیم و چه چیزی برای ماست و آنچه برای ما نیست چیزی از آن نخواهیم خواست.»

وهبه ادامه داد: «مذاکرات به میزبانی سازمان ملل برگزار خواهد شد و در پایان هر جلسه هم لبنان و هم دشمن صهیونیستی صورت جلسه‌ای را که آمریکا به عنوان یک واسطه تسهیل کننده تدوین کرده است، امضا خواهند کرد. این به آن معناست که مشارکت سازمان ملل فعالانه است و آنگونه که رژیم صهیونیستی می‌گوید ما میزبان نیستیم. ما مهمان سازمان ملل هستیم و این مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام می‌شود.» این در حالی است که «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان هم به تیم گفت‌و‌گوکنندۀ لبنان دستور دارد که این مذاکرات فنی و مربوط به ترسیم مرز دریایی است و گفت‌وگوها باید فقط منحصراً به این موضوع محدود شود. جلسات به سرپرستی و میزبانی سازمان ملل است و حضور طرف آمریکایی در نشست‌ها به عنوان میانجی و تسهیل کننده روند گفت‌و‌گو است. رئیس‌جمهور لبنان به تیم مذاکره کننده تأکید کرد که حافظ حقوق لبنان باشند و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.

پس از این نشست بیانیه‌ای صادر شد که در آن آمده است: «رئیس‌جمهور لبنان به تیم فنی گفت‌و‌گو کننده که مذاکرات غیرمستقیم دارند دستور داد که طبق توافق چارچوب عملی برای گفت‌و‌گو دربارۀ ترسیم مرزهای دریایی و مطابق آنچه ارتش لبنان براساس قانون بین‌المللی تهیه کرده است، عمل کنند و اینکه مذاکرات بر اساس خطی باشد که از نقطۀ رأس الناقوره شروع شود و به امتداد دریا به پیش برود.» میشل عون ابراز امیدواری کرد که راهکار منصفانه‌ای که حامی حقوق حاکمیتی ملت لبنان باشد، حاصل شود.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: لبنان رژیم صهیونیستی شربل وهبه


نظر شما :