در ایران هیچ وقت مسألۀ بیماری کرونا انکار نشد

تعداد بازدید:۱۱۳۸
در ایران هیچ وقت مسألۀ بیماری کرونا انکار نشد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان روز شنبه (۲۲ آذر ۱۳۹۹) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: «تقریباً حدود ۱۰ ماه است که مردم عزیز ما با این ویروس خطرناک مواجه هستند و در این ۱۰ ماه تقریباً اقدامات بسیار خوبی در مجموع انجام گرفته است و در این هفته‌های اخیر که شاهد روند افزایش بیماری بودیم با اقداماتی که در ابتدای آذر ماه و برخی اقدامات در آبان ماه انجام گرفت امروز شاهد این بودیم که روند این بیماری تقریباً در اکثریت قاطع استان‌ها به جز موارد معدودی کاهشی و بسیار امیدوار کننده است.»

دکتر روحانی عنوان کرد: «در گزارش امروز فقط ۱۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند و بقیه یا نارنجی یا قرمز و زرد هستند و آن ۱۲ شهرستان هم با تلاش استانداران و رؤسای دانشگاه‌های پزشکی و همه عزیزانی که تلاش می‌کنند، موفق خواهیم بود آن‌ها را هم مهار کنیم و به شرایط نارنجی و زرد برگردانیم.» رئیس‌جمهور افزود: «البته در کنار مردم اقدامات به موقع قرارگاه عملیاتی، نیروی انتظامی، سازمان بسیج، اتحادیه‌های صنفی، مؤسسات مردم نهاد، هلال احمر و همه دست به دست هم دادند و اقدامات بسیار گسترده‌ای را در هفته‌های اخیر انجام دادند. این یک موفقیت بزرگی بوده که ما به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز نزدیک شدیم و امروز به کانال ۲۰۰ و خورده‌ای برگشته‌ایم و ان‌شاءالله با تلاش مردم و مسئولین این روند باز هم در هفته‌های آینده کاهشی باشد.»

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همواره باید موضوع مهم خطر عادی انگاری مورد تأکید ما، صدا و سیما و همۀ رسانه‌ها باشد، بیان کرد: «هر زمان حس کنیم مسأله تمام شده و دیگر مشکل نیست و از کرونا عبور کردیم و دیگر مسئله خطرناکی نیست، بلافاصله اگر عادی انگاری شود، در هفته‌های بعد هم در ابتلا و هم در زمینه مرگ و میر پیک آغاز می‌شود که بسیار خطرناک خواهد بود. به هر حال، آزموده را آزمودن خطا است‌. ما در این مدت دیدیم هر زمان ازدحام، تردد، اجتماعات بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی زیاد شد بلافاصله با پیک در شهرها و بخش‌های مختلف مواجه شدیم. مخصوصاً این بیماری تنها مربوط به بحث پزشکی نیست بلکه بحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است و خیلی از مسائل را دارد.» وی تصریح کرد: «در سطح دنیا بیماری کرونا باعث شده است تقریباً به طور متوسط رشد اقتصادی دنیا منفی ۳ باشد و ضربه شدیدی به اشتغال وارد شده است. مخصوصاً در برخی از امور مثل گردشگری، ورزش و مسائل فرهنگی و آموزش صدمه دیده است و یک حادثه بسیار عجیب بی نظیر در این یک قرن اخیر اتفاق افتاده است. بنابراین همه باید رعایت کنیم. البته که سلامت اول است اما تنها سلامت نیست و اقتصاد، فرهنگ و زندگی مردم و مسائل اجتماعی را باید مورد مراعات قرار دهیم و خداوند بزرگ را شکرگزار باشیم که از آغاز این بیماری یعنی روز آخر بهمن، نه تردید کردیم و نه تعلل و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم.»

دکتر روحانی با بیان اینکه انکار کردن بالاترین سنگ اندازی در این مسیر حرکت است، خاطرنشان کرد: «الحمدلله در ایران هیچ وقت مسأله انکار در میان نبود و از روز اول پذیرش مسأله و بلافاصله پاسخ به هنگام بود. اگر مسأله‌ای را متوجه شدیم اما اجرای آن را به تأخیر انداختیم مشکل ایجاد می‌شود. البته همان روزهای اولیه که شروع کردیم در استان‌های مختلف یک بهم ریختگی شروع شد. هر کدام کاری می‌کردند و یک نگرانی عمومی ایجاد شده بود که بلافاصله در ۶ اسفند به صراحت اعلام کردم جز مواردی که ستاد ملی اعلام می‌کند بقیه کارها باید طبق روال معمول انجام گیرد و بعضی استان‌ها همه چیز را به هم ریخته بودند که جلوی آن کار را گرفتیم و گفتیم یک جا فقط می‌تواند دستور دهد و بگوید تعطیل هست یا نیست اما کسی دیگر یا مقامی دیگر حق دخالت ندارد. البته این بر مبنای مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که رهبر معظم انقلاب آن را تأیید فرموده بودند و آن مبنای کار ما بود. پس ما تردید و تاخیر نکردیم.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: دکتر روحانی کرونا


نظر شما :