اروپا از پشت نفاق بیرون بیاید

تعداد بازدید:۱۴۲۵
اروپا از پشت نفاق بیرون بیاید

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۱ دی ۱۳۹۹) در نشست هفتگی خود که به طور آنلاین برگزار شد دربارۀ اظهارات «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه که گفته است برجام غیرقابل مذاکره است اما غرب می خواهد دربارۀ موضوعات فرابرجامی از جمله مسایل موشکی با ایران مذاکره کند، گفت: «حواشی مختلفی دربارۀ اظهاراتی که برخی مقامات می‌گویند همواره وجود داشته است. آنچه وزارت خارجه به صورت مدام و بدون گسست مطرح کرده این است که برجام موضوعی است که روند خود را داشته و مذاکره و امضای آن انجام و جمع‌بندی و نهایی شده و چیزی که به این مرحله رسیده نه ما و نه کس دیگری نمی‌تواند آن را باز کند. برجام چیزی نیست که ایران بر سر آن دوباره مذاکره کند یا موضوعی که دوباره کسی بخواهد درباره آن مذاکره کند. بارها گفتیم که موضع قطعی و یقینی ایران است که برجام مذاکره مجدد نمی‌شود و بهتر است طرف‌ها به انجام تعهداتشان برگردند.»

وی دربارۀ دستور کار نشست روز دوشنبه وزیران خارجه ایران و ۱+۴ گفت: «نشست غیررسمی وزاری امور خارجه عضو برجام به صورت ویدئو کنفرانس ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه آغاز می‌شود و این نشست غیررسمی است به موضوعات خاص ویژه برجامی به صورت خاص تمرکز نخواهد داشت. بیشتر بررسی مجموعه تحولاتی است که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاده است.» این مقام وزارت امور خارجه دربارۀ سفر دکتر «بیژن زنگنه»، وزیر نفت کشورمان به روسیه و ارسال روزانه ۴ و نیم بشکه در روز از سوی ایران به روسیه گفت: «درباره این سؤال جزئیاتی نشنیدم و بعید می‌دانم این مسأله درست باشد چون حجم صادرات ایران مشخص است. البته رفت و آمدهای این چنینی مرسوم است و وزارت نفت جزئیات این سفر را اعلام خواهد کرد در راستای همکاری‌های نفتی بین ایران و روسیه است و سهم ایران از بازار نفت مشخص است و ایران در تلاش است این سهم را تضمین کند یا آنچه از دست رفته است را احیا کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه دربارۀ اظهارات اخیر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس انرژی اتمی تصریح کرد: «روابط ایران و آژانس کاملاً فنی است و به همکاران‌مان توصیه کردیم که در این چارچوب روابط باید حفظ شود. هر وقت آژانس نگاه فنی داشته روابط عمل گرایانه و مشخص بوده است. سوالاتی شد از آقای گروسی و ایشان هم پاسخ‌هایی دادند اما بعد گفتند که منظورشان آنچه برداشت شده نبوده است. ما گفتیم برجام نه مذاکره می‌شود و نه چیزی به آن اضافه می‌شود. تفسیر خودشان را از گفته‌هایشان را ما می‌پذیریم. در عین حال توصیه ما این است که آقای گروسی و آژانس خودشان را از مسائل و فشار سیاسی و برخی حرکت‌های طرف‌های سوم دور کند تا شأن و اعتبار آژانس حفظ شود و همکاری‌ها در مسیر خودش ادامه پیدا کند.»

خطیب‌زاده در ادامه اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول مقامات کانادایی را محکوم کرد و گفت: «بیشترین مداخله‌های بی جا را مقامات کانادا در این موضوع از روز اول داشتند و تلاش کردند مسیر طبیعی روشن شدن ماجرا اتفاق نیفتد و رفتارشان کاملاً سیاسی و غیرحقوقی است و سعی دارند با این اظهارات فضاسازی کنند. متأسفم که از غم بزرگ این خانواده‌ها برخی سعی دارند کلاهی برای خود درست کنند و از آن تجارت کنند. به وزیر خارجه و دولت کانادا هشدار می‌دهم که پاسخگوی اقدامات خودشان باشند. دولتی که تمامی تلاش خود را کرده تا با مسدود کردن مسیر مالی برای انتقال دارو به ایران مانع ایجاد کنند، هیچ جایگاهی ندارد که از حقوق بشر صحبت کند. ایران مسئولانه وظایف خود را دنبال می‌کند و از دولت کانادا دعوت می‌کنم در مسیر جایگاه و شأن خود در این مسأله وارد شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربارۀ اقدامات پارلمان اروپا علیه ایران اظهار کرد: «صادر کردن خطابه‌های یک طرفه و تکراری و نخ نما شده قابل قبول نیست و ارزشی هم ندارد و پارلمان اروپا باید نشان می‌داد که واقعاً به دنبال حقوق بشر است. من یاد ندارم علیه آمریکا در قبال اقدامات ضد بشری‌اش علیه ایران اقدامی یا قطعنامه صادر و انجام داده باشد یا در رفع انسداد مسیرهایی که دارو و مواد اولیه باید برای ایران ارسال یا تهیه می‌شد، تلاش کرده باشد یا کشورهای اروپایی را که در این مسیر با آمریکا همراهی کردند را محکوم کند. متأسفانه سابقۀ طرف‌های اروپایی به ویژه پارلمان اروپا تیره و تار است. ما به طور قوی قطعنامه‌های گزینشی و طرفداری از کارزار ضد ایرانی و صدور قطعنامه‌های ضد ایرانی را محکوم می‌کنیم. طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کنم به اینکه از پشت نفاق بیرون آیند و ببینند خودشان به کدام یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: خطیب زاده اروپا تحریم اقتصادی


نظر شما :