ایران به مذاکرات صلح افغانستان کمک می‌کند

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۱ کد : ۲۷۴۴ اخبار راهبردی اخبار ملی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۳۴۵
ایران به مذاکرات صلح افغانستان کمک می‌کند

دکتر «غلامعلی حداد عادل»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه (۲۶ بهمن ۱۳۹۹) در دوازدهمین نشست، همایش نظام مسائل کشور با محوریت سیاست‌گذاری، تقنین و اجرا با اشاره به سابقه فعالیتش، گفت: «از اسفند ۱۳۵۷ تاکنون فعالیت‌های مختلفی داشته و در سطح معاونت وزیر هم بودم. در این ۴۲ سال فعالیت، به این جمع بندی رسیدم که مهم‌ترین نیاز ما برای اداره کشور مدیریت است.»

دکتر حداد عادل تأکید کرد: «همه چیز باشد و مدیریت نباشد، هم چیز بی‌فایده است. پول، نیروی انسانی و منابع طبیعی در فقدان مدیریت به هدر خواهد رفت.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین اهمیت مسئلۀ مدیریت، اظهار کرد: «مسئله مدیریت در ادارۀ کشور بسیار حیاتی است. این مسئله جنبه دانشگاهی ندارد و حاصل سال‌ها تجربه است. ممکن است کسانی بگویند این حاصل تجربه نیست؛ اما شنیدن تجربه کسانی که عمری را در ادارات و جلسات مختلف گذرانده‌اند خالی از لطف نیست.»

دکتر حداد عادل با اشاره به فقدان راهکارهای عملی برای اجرای سیاست‌های کلی، گفت: «بنده بیش از ۱۳ سال در آموزش و پرورش و در معاونت بودم، به استان‌ها می‌رفتم و فعالیت داشتم. نکته‌ای که در من تکان ایجاد کرد این بود که در آموزش و پرورش یک سلسله مباحثی را مطرح می‌کنیم و به در و دیوار می‌زنیم؛ مثلاً دربارۀ پاکی، صداقت، کمک به دیگران، احادیت و آیات قرآن می‌نویسیم، اما آن چیزی که مغفول است راهکارهای عملی برای محقق کردن این شعارها است.» وی ادامه داد: «مثلاً ما اصرار داشتیم بر پاکی و صداقت، مربی پرورشی و معلم از بچه‌ها می‌خواست حدیثی را حفظ کنند که راستگویی خوب است؛ اما کسی به آن معلم یاد نداد که چه کند تا بچه‌ای دروغ نگوید یا اگر کسی در کلاس دزدی کرد، معلم باید چه کند. برخوردها در سطح پایین بود.»

دکتر حداد عادل در بیان عدم توجه دستگاه‌ها به سیاست‌های کلی تصویب شده، اظهار کرد: «من هم در مجمع و هم در مجلس شورای اسلامی بوده‌ام. وقتی در مجلس دربارۀ موضوعی بحث می‌شود اینگونه نیست که سیاست‌های کلی را پیش روی خود بگذارند و بر اساس آن کار کنند. من لمس کردم که هر قانون و مصوبۀ ملی وقتی می‌خواهد به عمل منتهی شود، گویی پلی که ما بین عمل و حرف باید باشد احداث نشده است.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح پیامدهای شکاف میان حرف و عمل بیان کرد: «احساس من این است که تا وقتی به خلأ و شکاف بین کلیات و جزئیات، نظر و عمل، آرمان و واقعیت توجه نکنیم و التیام ندهیم، این خلأ بزرگ در سیاست و مدیریت کشور حس خواهد شد.» وی افزود: «در هنگام تصمیم کلی باید ببینیم برای اجرایی شدن چه باید رخ بدهد و انجام شود.»

دکتر حداد عادل با بیان اینکه اکنون سیاست‌های کلی تصویب و ابلاغ می‌شود؛ اما مثلاً وزرا با ذهن خودشان و بدون توجه به سیاست‌ها کار می‌کنند، گفت: «یک همفکری و همزبانی با مردم و سیاست مداران وجود ندارد. حتی اگر حسن نیت هم داشته باشند، بدون نگاه به گذشته و اسناد بالادستی به کار خودشان ادامه می‌دهند.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: دکتر غلامعلی حداد عادل مذاکرات مذاکره مجمع تشخیص مصلحت افغانستان همایش نظام مسائل کشور


نظر شما :