آمریکا و اروپا علت کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را برطرف کنند

تعداد بازدید:۱۰۹۱
آمریکا و اروپا علت کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را برطرف کنند

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجۀ کشورمان روز پنج‌شنبه (۷ اسفند ۱۳۹۹) در پیامی توئیتری تأکید کرد که آمریکا و اروپا به جای اینکه از ایران بخواهند تدابیر جبرانی خود ذیل بند ۳۶ برجام را متوقف کنند، باید علت اقدامات ایران را برطرف کنند. دکتر ظریف در ادامه نوشت: «آمریکا پذیرفت که تنها پس از آنکه این کشور برجام را ترک کرد، ایران چند گام از برجام دور شد، درحالیکه پیش از آن ایران محدودیت‌های توافق را رعایت می‌کرد.»

وی ادامه داد: «آن رفتار آمریکا که علت تصمیم ایران بود، هنوز تغییر نکرده است. تروییکای اروپایی هم مقصر است؛ سه سال است که تجارتی با ایران انجام نداده اند.» وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: «آمریکا و تروییکای اروپایی باید علت را برطرف کنند، نه آنکه از ایران بخواهند تدابیر جبرانی بند ۳۶ را متوقف کند.»

«چانگ»، وزیر امور خارجه کرۀ‌جنوبی روز چهارشنبه (۶ اسفند ۱۳۹۹) با دکتر «محمدجواد ظریف»، همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. در تماس تلفنی وزیر امور خارجه کرۀ‌جنوبی با دکتر ظریف دو طرف در مورد آخرین تحولات روابط دو کشور تبادل نظر کردند. دکتر ظریف ابراز امیدواری کرد این کشور در اسرع وقت دسترسی به منابع مالی بانک مرکزی در بانک‌های کره‌ای را فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «متأسفانه روابط دو کشور طی دو سال و نیم گذشته تحت تأثیر اقدام غیرقانونی بانک‌های کره‌ای به ویژه در شرایط سخت شیوع کرونا و نیاز شدید مردم ایران به این منابع قرار گرفته است.» وزیر خارجه کرۀ جنوبی نیز اظهار داشت: «انجام این مکالمه در شرایطی که صرفاً کمتر از ۳ هفته از انتصاب وی به این سمت می‌گذرد، بیانگر اهمیتی است که کرۀجنوبی برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است و وی مصمم است که از همۀ توان خود برای حل مشکل منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای استفاده کند.»

وزیر خارجه کرۀ‌جنوبی با اشاره به کشتی توقیف شدۀ کره‌ای، ضمن تشکر از اقدام جمهوری اسلامی ایران در آزادی خدمه، ابراز امیدواری کرد این کشتی هرچه سریع‌تر آزاد و به کشورش بازگردد. وزیر امور خارجه کشورمان توقیف کشتی را موضوعی فنی خواند که از سوی مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار دارد. دکتر ظریف افزود: «دولت ایران در ارتباط با دسترسی کنسولی و فراهم آوردن کلیۀ تسهیلات و خدمات بهداشتی و رفاهی برای خدمه کشتی از هیچگونه کوششی دریغ نکرده است.» در خصوص آخرین تحولات برجام و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طرف کره‌ای اظهار داشت که از ادامه گفت‌وگوها بین اعضا برای بازگرداندن برجام حمایت می‌کند.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: آمریکا اروپا هسته‌ای دکترمحمدجواد ظریف تروییکای اروپایی بند 36 چانگ وزیر امور خارجۀ کشورمان وزیر امور خارجه کرۀ‌جنوبی


نظر شما :