فروش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به ۱۲ میلیارد دلار رسید

تعداد بازدید:۱۳۸۷
فروش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به ۱۲ میلیارد دلار رسید

دکتر «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که در رأس هیأت تجاری و فناوری به سوریه سفر کرده است، در نخستین روز این سفر روز سه‌شنبه (۱۲ اسفند ۱۳۹۹) با «بسام ابراهیم»، وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه دیدار و بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور تأکید کرد.

در این سفر فناوری و تجاری ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری را همراهی می‌کنند. شرکت‌هایی که همگی محصولات و خدمات ایران ساخت دارند و این سفر مسیر را برای توسعه بازار آن‌ها هموار می‌کند. در این سفر قرار است سومین خانۀ نوآوری و صادرات ایران پس از چین و کنیا در کشور سوریه راه‌اندازی شود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این دیدار با بیان اینکه در ایران حدود ۵ میلیون دانشجو داریم، جوانانی خلاق که با اتکا به نوآوری آن‌ها می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد، گفت: «از نظر تعداد مقالات نیز ایران رتبه ۱۵ را دارد. اما آنچه در این میان برایمان مهم است استفاده از این نیروی خلاق و بستر و ارزش آفرینی آن در اقتصاد است. موضوعی که در مدت ۱۰ سال باید نتیجه آن را دید.» وی با اشاره به شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران از ۷ سال گذشته تاکنون گفت: «در این زیست بوم بازیگران زیادی نقش‌آفرینی می‌کنند که می‌توان به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های خطر پذیر اشاره کرد. در این زیست بوم ایده‌ها و خلاقیت‌ها به محصول تبدیل می‌شود. محصولی فناورانه که نیازهای مردم را رفع می‌کند.»

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: «اکنون چند صد مرکز نوآوری، بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری، حدود ۱۰ هزار استارت‌آپ و بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش بنیان در این زیست بوم فعالیت می‌کنند.» دکتر ستاری با ابراز تمایل از دیدار وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه از این زیست بوم، بیان کرد: «بزرگترین استارت‌آپ‌های منطقه در حوزه‌های نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوا و فضا متعلق به ایران است. فروش این شرکت‌ها و نقش‌آفرینی آن‌ها در اقتصاد مهم است. فروش این شرکت‌ها به بیش از ۱۲ میلیارد دلار در سال رسیده و این اقتصاد در حال طعنه زدن به اقتصاد نفتی و در حال توسعه است. تکیه به نیروی جوان و خلاق این اقتصاد را پیش می‌برد.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: «ظرف سه سال گذشته موفق شدیم ۱۰ هزار و ۵۰۰ متخصص ایرانی مشغول به تحصیل در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا را به ایران بازگردانیم. دولت‌های دو کشور باید پل ارتباطی میان محققان دو کشور باشند تا مسیر ارتباط آن‌ها هموار شود و تعامل‌ها گسترش یابد.» رئیس ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به پیشرفت‌های نانو در ایران گفت: «در ایران تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و ۹۸ درصد داروها را تولید داخل کرده‌ایم و همۀ این اقدامات به همت زیست بوم فناوری و نوآوری انجام شده است.»

در ادامۀ این دیدار نیز، «بسام ابراهیم»، وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه با بیان اینکه خوشبختانه در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه توافقاتی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه و مراکز خلاقیت دمشق وجود آمده است، افزود: «با توجه به گفت‌وگوهای انجام گرفته، علاقه‌مند هستم که این نشست با محورهایی مانند پزشکی، درمانی، بهداشتی، به ویژه بیمارستان‌های آموزشی سوریه برگزار شود.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: سورنا ستاری دانش بنیان استارت آپ فروش فناوری و تجاری فناوری تجاری دانشجو جوان


( ۱ )

نظر شما :