همزمان در حال غنی‌سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۳ کد : ۳۲۳۰ اخبار راهبردی اخبار ملی اخبار علم و فناوری
تعداد بازدید:۱۲۴۴
همزمان در حال غنی‌سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم

دکتر «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی روز جمعه (۲۷ فروردین ۱۴۰۰) در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران دربارۀ غنی‌سازی ۶۰ درصدی گفت: «امروز نزدیک سحر این دستاورد بزرگ را به اطلاع آقای دکتر قالیباف رساندم.»

وی افزود: «شامگاه چهارشنبه (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و آخر وقت پنجشنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. الان ۹ گرم در ساعت محصول می‌گیریم. چیدمان زنجیره‌های سانتریفیوژ را در حال کار هستیم. همزمان در حال تولید ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم.» دکتر صالحی گفت: «این نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی دارد. اکنون هر میزان غنی سازی در کشور امکان پذیر است.» وی دربارۀ ابهاماتی که در فضای مجازی ایجاد شده گفت: «هیچ آلودگی در نطنز وجود ندارد. غنی‌سازی در نطنز قطع نشد. در یکی از سالن‌ها قطع شد اما با قوت در حال رفتن به جلو است.»

دکتر صالحی در ادامه گفت: «برق اصلی نطنز امشب وصل می‌شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به شایعات ماهواره‌ای گفت: «سایت نطنز با قوت در حال جلو رفتن است.» وی گفت: «۶۰ درصد برای ساخت اهدافی است که در راکتور تهران می‌گذاریم تا مولیبدن استخراج کنیم. از این ۶۰ درصد برای تولید سوخت استفاده نمی‌کنیم.» دکتر صالحی افزود: «یکی از کاربردهای ۶۰ درصد در رادیو دارو است. اکنون در حال کار با ۲۰ درصد برای رادیو داروها هستیم. اما وقتی غنا بالا می‌رود راندمان بالا می‌رود، میزان تولید مولیبدن بیشتر می‌شود و زمان تولید کوتاه‌تر می‌شود. لذا این فرصتی است که قانون مجلس برای سازمان انرژی اتمی پیش آورد. فعلاً ۹ گرم در ساعت ۶۰ درصد تولید می‌کنیم. با اقدامی که می‌کنیم ۵ گرم در ساعت تولید می‌شود اما ۲۰ درصد هم همزمان تولید می‌کنیم.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: درصد ۶۰ درصد ۲۰ درصد تولید حال دکتر دکتر صالحی سازمان سازمان انرژی سازمان انرژی اتمی


نظر شما :