تمدید تفاهم، دسترسی فراپادمانی به آژانس نمی‌دهد

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۳ کد : ۳۵۷۲ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۱۱
تمدید تفاهم، دسترسی فراپادمانی به آژانس نمی‌دهد

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۰) در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: «روز دوشنبۀ هفته گذشته (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) وزیر امور خارجه در نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی مواضع ایران در خصوص تحولات سرزمین‌های اشغالی را مطرح و تأکید کرد که این جنایات باید به عنوان جنایت جنگی و اقدام علیه بشریت شناسایی شود و سازمان‌های بین‌المللی اقدام مسئولانه داشته باشند.»

وی با اشاره به سفرهای دکتر ظریف به ایتالیا و واتیکان گفت: «وزیر امور خارجه در این سفر با پاپ و مسئولان واتیکان و مقامات عالی ایتالیا دیدار کرد. دکتر ظریف روز چهارشنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) هم به ایرلند رفت و با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ایرلند رایزنی کرد و صحبت‌های خوبی دربارۀ بازگشایی سفارت ایرلند در تهران شد.» این دیپلمات ارشد با بیان اینکه روز چهارشنبه هیئت‌های مذاکراتی به تهران برگشتند و رایزنی‌ها در وین این هفته (هفتۀ نخست خرداد ۱۴۰۰) ادامه می‌یابد، تصریح کرد: «نمایندگان ویژه ایران در امور یمن و افغانستان با همتایان خود نیز رایزنی کردند. دکتر ظریف با جوسپ بورل نیز صحبت کرد و روز شنبه نیز بازگشایی سرکنسولگری ایران در حلب به شکل برخط برگزار شد.»

وی دربارۀ تمدید توافق ایران و آژانس خاطرنشان کرد: «دربارۀ تمدید توافق ایران و آژانس باید دو نکته گفته شود. گفت‌وگو دربارۀ این موضوع در شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده و در پروسۀ نهایی شدن است. با نهایی شدن، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی خبر آن را اعلام می‌کنند.» سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه این توافق دسترسی فراپادمانی به آژانس را نمی‌دهد، ابراز داشت: «یک تصمیم بین ایران و آژانس است که فیلم‌برداری‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی انجام شود ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود، بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان داده نمی‌شود، تصمیم در این باره نهایتاً اعلام می‌شود.»

خطیب‌زاده دربارۀ احتمال توافق دربارۀ احیای برجام و اظهارات دوگانۀ طرف‌های ایرانی و غربی در این خصوص ابراز داشت: «دوگانه‌ای وجود ندارد، کاملاً روشن است که پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است. آنچه باقی مانده قابل توجه هستند، آن‌ها باید مورد مداقه قرار گیرند و پیگیری شوند.» وی افزود: «اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود و از ادبیات و رفتار و منش دولت قبلی فاصله گرفته شود و از کمپین فشار حداکثری دور شوند، آنچه باقی مانده است، می‌تواند به راحتی به نتیجه برسد. اگر این اتفاق رخ دهد، توافق با مداقه قابل تفاهم است ولی اگر آمریکا برای حفظ آن میراث شکست‌خورده به وین برگردد، آنچه باقی مانده است، می‌تواند طولانی شود.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ملاک ما متن برجام است، عنوان کرد: «آنچه نوشته می‌شود باید نعل به نعل اجرا شود و منافع ایران تأمین شود. بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ها ایران آمادۀ متوقف کردن اقدام جبرانی خود است.» خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: «کسی فراموش نکند برجام به خاطر صبر راهبردی و اقدامات باتدبیر ایران زنده است و نه اقدامات آن‌ها. آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام از بین ببرد و اروپا با بی‌عملی امکان انتفاع ایران از برجام را از بین برد، بنابراین طرف مقابل از این فرصت استفاده کند، این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی دربارۀ توافق تهران و دوبلین برای بازگشایی سفارت ایرلند در ایران یادآور شد: «دربارۀ این موضوع هم در سفر دکتر ظریف به ایرلند و هم سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران گفت‌وگو و توافق شده است. گفت‌وگوهای اجرایی آغاز شده است. دوستان در بخش اروپای وزارت خارجه باید با همتایان خود دربارۀ اقدامات اجرایی به نقشه راه برسند، این تصمیم گرفته شده است و باید اجرا شود.»

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: ایران ایران آژانس دربارۀ خارجه امور خارجه وزارت امور خارجه امور وزارت امور توافق ایرلند


نظر شما :