انتخابات تثبیت‌کننده عزت و اقتدار و نمادی از مشارکت غیرقابل جایگزین

انتخابات تثبیت‌کننده عزت و اقتدار و نمادی از مشارکت غیرقابل جایگزین

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۲ کد : ۳۷۶۴ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۲۴۸
انتخابات تثبیت‌کننده عزت و اقتدار و نمادی از مشارکت غیرقابل جایگزین

آگاهی، اتحاد و بصیرت آگاهی، اتحاد و بصیرت از مهم‏ترین عناصر جاودانگی نظام سیاسی بر آمده از انقلاب بزرگ ملت بزرگ ایران، آگاهی، اتحاد و بصیرت بوده است که با هدایت‌های حکیمانه رهبری اسلامی و حضور مردم همیشه در صحنه، جریان یافته است و حضور آگاهانه در انتخابات مختلف به عنوان نمادی از مقبولیت و مشروعیت نظام توحیدی و اسلامی ایران به حساب می‌آید. این حضور پرشور مردمی که با انگیزه و اعتقاد، پای صندوق‌های رأی حاضر می‏شوند به عنوان نعمتی است که همواره باید ادامه داشته و تقویت شود.

در این راستا بایدها و نبایدهایی برای جامعه اسلامی به ویژه نخبگان و اندیشمندان تأثیرگذار وجود دارد، که باید به آنها توجه کرد.

با نگاهی هرچند گذرا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و در نظر گرفتن ضرورت‌ها و نیازهای جامعه، انتخابات به‌ویژه در حوزه ریاست جمهوری اهدافی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به مشارکت حداکثری، انتخابات سالم، معتبر و بدون تنش در محیط امن و آرامش، انتخاب اصلح با درک نیازهای روز جامعه و… اشاره کرد.

انتخابات یکی از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است که ترجمان جمهوریت نظام، محسوب می‌شود.

جمهوری اسلامی الگوی نوینی از نظام‌های سیاسی است که توسط امام خمینی (ره) پایه‌گذاری شده، این الگو مردم‌سالاری مبتنی بر اسلام است، ساختار حکومت بر اساس آراء مردم شکل می‌گیرد و ماهیت و محتوای آن بر اسلام استوار می‌باشد. امام خمینی (ره) در حیات سیاسی خود، پس از انقلاب اسلامی، همواره بر برگزاری انتخابات به موقع، حضور و مشارکت همگانی در عرصه تعیین سرنوشت، پیش گیری و جلوگیری از نفوذ و مداخله و تأثیرگذاری دشمن در فرایند انتخابات ودر نهایت انتخاب اصلح تأکید داشته و رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز همانند امام (ره) بر این مؤلفه‌ها تأکید نموده‌اند.

امام خمینی (ره) انتخابات را یک امتحان الهی دانستند که شرکت فعال در آن موجب جلب رضای حق می‌گردد. امام با صدور پیامی به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز می‌کند و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا می‌نماید و کسانی که خود را کاندیدا می‌کنند یا کاندیدای گروه‌هایی هستند، اگر خود را صالح نمی‌دانند و وجود آن‌ها در این مکان نفعی برای کشورشان ندارد، خدای متعال را در نظر بگیرند و رضای او را بر رضای خود مقدم دارند و چنین خلاف ناشایسته‌ای را مرتکب نشوند. (صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۳۶)

انتخابات فرآیندی است که مردم در مدار قانون و مقررات انتخاباتی با حضور در پای صندوق‌های رأی نسبت به انتخاب مسئولان اقدام می‌کنند، در این راستا باید گفت انتخابات در نظام مردم سالاری ویژگی‌هایی دارد که برخی از این ویژگی ها عبارت‌اند از:

  1. انتخابات نشان دهنده مقبولیت نظام است و هر چه مشارکت در آن بیشتر باشد گویای وضعیتی است که نظام در نگاه مردم مقبولیت بالاتری دارد.
  1. انتخابات نشان دهنده قاعده مند بودن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است و به نوعی فرهنگ بالای مردم و نظام را در قاعده مند کردن انتقال قدرت سیاسی نشان می‌دهد.
  2. افزایش وحدت و تقویت اعتماد ملی از کار ویژه‌های انتخابات است و این موضوع به عنوان سرمایه عظیم اجتماعی در جهت تحقق اهداف ملی مطرح است و از این ناحیه مسئولان می‌توانند در تعاملات بین المللی از آن به عنوان پشتوانه استفاده کنند.
  3. دگرگونی، پویایی، تحول و تکامل مستمر از دیگر ویژگی های انتخابات است و انتخابات، زمینه‌های لازم را برای چرخش نخبگان فراهم می کند.
  4. انتخابات زمینه‌های مناسب را برای رشد و تکامل نهادهای اجتماعی فراهم کرده و فرهنگ سیاسی جامعه را تقویت می‌کند.
  5. انتخابات و رأی مردم باعث می‌شود که مسئولیت پذیری مسئولان منتخب افزایش یافته و افزایش مسئولیت پذیری تضمین کننده کارآمدی نظام خواهد بود.
  6. تقویت خودباوری مردم و مردم باوری در میان مسئولان از دیگر کارکردهای انتخابات است.

بر این اساس باید گفت انتخابات از ابعاد کلیدی مردم‌سالاری اسلامی بشمار می‌رود، در واقع نوعی تجدید مقبولیت و مشروعیت مداوم نظام سیاسی است. تکاپوی سیاسی در میان طیف‌های گوناگون جامعه و شور و نشاطی که پدید می‌آید در کنار تحرک نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها و نیز پویایی مطبوعات و رسانه‌ها هر یک به نوبه خود شادابی و سرزندگی را در جامعه پدید می‌آورد بنابراین می‌توان گفت انتخابات خون تازه‌ای در کالبد نظام سیاسی و نظام اجتماعی تزریق می‌کند و تجدید حیات و تعامل بیش از پیش حکومت و ملت را در پی دارد.

نوع رابطه حکومت و مردم و سازوکار تحقق آن و نیز آسیب‌ها و تهدیدهای این رابطه ابعاد گسترده‌ای دارد. در مجموع سه عامل حکومت، مردم، نوع رابطه، در این خصوص محور توجه است.

این رابطه ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱- قانون‌گرایی: قانون و مقررات شاقول تنظیم رابطه دولت و ملت است.

۲- نظارت متقابل: نظارت همگانی و متقابل مردم و حاکمان ضرورت دارد.

۳- اعتماد متقابل: وجود سطحی از اعتماد بین مردم و نظام سیاسی ضروری است.

۴- خدمتگزاری: رابطه مردم و مسئولان رابطه خادم و مخدوم است.

۵- اطلاع‌رسانی: نظام باید سازوکار اطلاع رسانی شفاف را به مردم فراهم کند.

۶- احترام متقابل: برخورد محترمانه و تکریم در رابطه دولت و مردم ضروری است.

۷- اخلاق‌گرایی: رعایت اصول و موازین اخلاق اسلامی توسط دولت و مردم از ضرورت‌ها است.

در نگاهی گذرا می توان گفت انتخابات به عنوان نماد عینی از مشارکت غیر قابل جایگزین، برای حفظ، استمرار، تضمین و تثبیت عزت، اقتدار، امنیت و… امری حیاتی محسوب می شود.

در دوران کنونی و با عنایت به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، تلاش های دشمنان نسبت به شبهه افکنی، تردیدافکنی، یأس آفرینی و… ملت ایران اسلامی دوچندان شده است و روزبه‌روز نیز افزایش خواهد داشت، در همین راستا بر عموم مردم است با حفظ و افزایش آگاهی، بصیرت و شناخت همه جانبه نسبت به اهمیت و جایگاه انتخابات، ضمن تضمین و تثبیت عزت، اقتدار و امنیت همه جانبه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، زمینه نقش بر آب کردن و خنثی سازی نقشه‌های دشمنان را هموار و مهیا کنند. همچنین بر نخبگان و صاحب‌نظران به عنوان هدایتگران افکار عمومی است تا با تبیین، تشریح و توضیح همه‌جانبه انتخابات مطلوب تراز انقلاب اسلامی، نسبت به روشنگری و تنویر افکار عامه مردم افراد جامعه اقدام نمایند. ‌‌‌

منبع: دفتر مکتب اندیشه‌های دفاعی، امنیتی، نظامی و انتظامی (دانا) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: انتخابات اسلامی انقلاب اسلامی اسلامی ایران نظام نظام سیاسی سیاسی رابطه انقلاب


نظر شما :