مشارکت آفرینی و انتخاب آگاهانه

مشارکت آفرینی و انتخاب آگاهانه

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۵ کد : ۳۷۶۵ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۶۶۳
مشارکت آفرینی و انتخاب آگاهانه

مشارکت پرشور و حداکثری مردم در امور مختلف کشور که نماد آن انتخابات است یکی از معیارهای سنجش مقبولیت نظام در نزد ملت و اقتدار مردمی نظام است.

در شرایطی که دشمنان قسم خورده ملت ایران به دنبال تضعیف اقتدار نظام هستند حضور گسترده مردم در انتخابات ضمن به نمایش گذاشتن اقتدار کشور، بخشی از بازدارندگی سیاسی در برابر دشمنی‌ها به حساب می‌آید. حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در رابطه با اهداف دشمن می‌فرمایند:

«هدف کوتاه مدت دشمن به هم زدن امنیت و ایجاد آشوب و فتنه در کشور است؛ هدف از بین بردن این افتخار بزرگ جمهوری اسلامی است. ما در یک منطقه‌ی پر از ناآرامی و یک دنیای پر از تشنج، توانسته‌ایم محیط امنی به وجود بیاوریم؛ این را می‌خواهند از ملت بگیرند. اگر برای برخورد با این مسئلة ایجاد ناامنی و ایجاد فتنه آماده باشیم، قطعاً خواهیم توانست آن را خنثی کنیم.» (۹۶/۲/۲۰)

«هدف میان‌مدت دشمن، مسئلة اقتصاد و معیشت مردم است؛ اینکه اقتصاد حرکت نکند و لنگ بماند، کار و تولید در کشور پایین باشد و بیکاری به عنوان یک بلا در کشور عمومیت پیدا کند تا مردم از جمهوری اسلامی به خاطر مشکلات معیشتی ناامید شوند.» (۹۶/۲/۲۰)

«هدف بلندمدت دشمن «تغییر اصل نظام اسلامی» است. یک روزی به صراحت می‌گفتند جمهوری اسلامی از بین برود؛ بعداً دیدند نمی‌توانند و به ضررشان تمام می‌شود، آمدند این را تعدیل کردند و گفتند تغییر رفتار جمهوری اسلامی. بنده همان وقت به مسئولان گفتم توجه داشته باشید، «تغییر رفتار» با «تغییر نظام» هیچ فرقی ندارد. تغییر رفتار یعنی راه اسلام و انقلاب و خط امام را می‌رفتیم، حالا زاویه بگیریم و کم کم در طرف مقابل قرار بگیریم. تغییر رفتار یعنی از بین بردن نظام اسلامی.» (۹۶/۲/۲۰)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) با تأکید بر ضرورت حفظ امنیت انتخابات، می‌فرمایند: «مسئله‌ی امنیت و آرامش در انتخابات بسیار مهم است. مسئولان همه باید مراقبت کنند امنیت حفظ شود. اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً با عکس‌العمل سخت مواجه خواهد شد امنیت کشور باید محفوظ بماند.» معظم له با اشاره به این نکته که انتخابات صحیح مایه آبروی کشور خواهد شد و قانون‌شکنی مایه صدمه کشور می‌شود، می‌فرمایند: ما در انتخابات تازه‌کار نیستیم ما در کار انتخابات مجربیم، می‌دانیم آن کسانی که در انتخابات طرف قضیه هستند و دخالت دارند، این‌ها ممکن است در چه محیط‌های فکری قرار بگیرند و چه دشمنی‌ها و چه وسوسه‌هایی به این‌ها رو می‌آورد. انتخابات هم می‌تواند مایه اعتلا و آبرو بشود هم می‌تواند مایه ضعف و سستی و مشکلات بشود. اگر مردم با نظم شرکت کنند، با اخلاق حرکت کنند، حدود اسلامی و قانون را رعایت کنند، این مایه عزت جمهوری اسلامی است. (۹۶/۲/۲۰)

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همچنین می‌فرمایند: “آنچه من عرض می‌کنم و در درجه اول حضور مردم است. در درجه بعد که البته حائز اهمیت بسیاری است این هم؛ پیدا کردن نماینده اصلح است.” (۸۶/۱۰/۱۲)

از مهم ترین دلایل اهمیت مشارکت آفرینی و انتخاب آگاهانه می توان به گزاره های زیر اشاره کرد:

  1. انتخابات؛ زمینه ساز اعتلا و سربلندی ملت ایران

انتخابات زمینه ساز اعتلا و سربلندی ملت ایران است و انتخابات پرشور نمایش عظمت ملت ایران است؛ همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: «هرچه انتخابات پرشورتر باشد عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد. انتخابات این است.» (۱/‏۱/‏۸۸)

  1. انتخابات؛ زمینه ساز تقویت و پایداری و ماندگاری نظام و حفظ امنیت کشور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: انتخابات مال رهبر نیست مال ایران اسلامی است. مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند. اصل حضور مردم در پای صندوق رأی و رأی دادن آنهاست. (۹۴/۱۰/۱۹)

  1. انتخابات؛ نشان دهنده اعتماد مردم به نظام

انتخابات؛ نشان دهنده اعتماد مردم به نظام محسوب می شود. همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: انتخابات نشان دهنده‌ی اعتماد مردم به نظام است. (۹۰/۱۲/۱۸)

  1. انتخابات؛ مظهر حضور مردم و مظهر اقتدار مردمی

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) در این رابطه می‌فرمایند: همین انتخابات‌ها، همین پای صندوق رفتن‌ها، همه‌ی اینها مظهر حضور مردم و مظهر نشان دادن اقتدار مردم است. (۹۰/۱۲/۱۰)

  1. انتخابات؛ مصونیت بخش به کشور، حافظ هیبت ملت و...

انتخابات مصونیت بخش به کشور، حافظ هیبت ملت و است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: « انتخابات مصونیت بخش به کشور است. آن چیزی که هیبت این ملت را حفظ می‌کند، قدرت معنوی او را به رخ دشمنان می‌کشاند و آنها را از تعرض منع می‌کند و می‌ترساند، حضور مردمی است؛ که یکی از مظاهرش همین انتخابات است.» (۹۰/۱۱/۱۴)

  1. انتخابات؛ نماد افزایش قدرت بسیج عامه مردم

انتخابات نماد افزایش قدرت بسیج عامه مردم است. همچنان که حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی می‌فرمایند: این انتخابات نشان داد که نظام اسلامی هر روز که گذشته است، قدرت بسیج توده‏ای آن افزایش یافته؛ در جلب اعتماد آحاد ملت موفق‏تر شده است. (۸۸/۵/۱۲)

  1. انتخابات؛ بیمه کننده بالفعل کشور

در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: اهمیت انتخابات و حضور مردم، اهمیت نقد است و کشور را بالفعل بیمه می‌کند. (۷۷/۷/۱۵)

  1. انتخابات؛ سیلی به چهره‌ی دشمنان ملت

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: حقیقتاً انتخابات، سیلی به چهره‌ی دشمنان این ملت است. (۹۰/۱۲/۱۰)

  1. انتخاب پرشور؛ افزایش اعتبار کشور

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: «هرچه صندوق‌های رأی شلوغ‌تر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت، مصونیت کشور بیشتر خواهد شد.» (۹۰/۱۱/۱۴)

  1. القاء ناممکن بودن معارضه با ملت، به واسطه مشارکت پرشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: «یکی از برکات حضور مردم همین است که وقتی دشمنان نگاه می‌کنند و می‌بینند که مردم پشت سر نظام هستند، احساس می‌کنند که نمی‌شود با این نظام معارضه کرد؛ چون با یک ملت نمی‌شود معارضه کرد.» (۶/‏۱۲/‏۸۸)

  1. انتخابات زمینه ساز تلقین وجود احساس مسئولیت در افراد

انتخابات زمینه ساز تلقین وجود احساس مسئولیت در افراد است. چنان‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: انتخابات چیزی است که موجب می‌شود مردم احساس کنند مسئولیت دارند، باید تشخیص بدهند، باید بیایند توی میدان. (۶/‏۱۲/‏۸۸)

  1. انتخابات، یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات قدرتمند بودن و توانایی به صحنه آوردن ملت توسط انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: «متن حقیقت در این انتخابات این است که انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، آن‌چنان زنده و جذاب و روبه‌رشد است که با گذشت سه دهه، قدرت به صحنه آوردن مردم را در این حد دارد.» (۸۸/۵/۱۲)

  1. حضور و مشارکت مردم به معنای دفاع از جمهوری اسلامی و قانون اساسی

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این زمینه می‌فرمایند: «حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی.» (۸۴/۳/۲۵)

  1. انتخابات آگاهانه رکن اساسی در تعیین سرنوشت

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: حضور آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هوشمندانه از سوی آحاد مردم، یک مشارکت در سرنوشت کشور است. (۱/‏۱/‏۸۴)

  1. مشارکت در سرنوشت کشور؛ عامل مهم نقش آفرینی در اداره کشور و خنثی سازی دشمنی دشمنان

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: مشارکت در سرنوشت کشور علاوه بر اینکه در اداره و تعیین مدیریت کشور نقش دارد، در خنثی کردن دشمنی دشمنان هم بزرگ‌ترین نقش را ایفا می‌کند. (۱/‏۱/‏۸۴)

  1. حضور مردم در پای صندوق رأی، پشتوانه انقلاب و کشور

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این رابطه می‌فرمایند: «حضور شما (ملت ایران) در پای صندوق‌های رأی بارزترین مظهر حضور مردمی است و این پشتوانه‌ی انقلاب و کشور است.» (۸۲/۱۱/۲۴)

  1. و...

بنابراین مشارکت حداکثری در انتخابات از منظر امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) موضوعی کاملاً راهبردی است که دیگر موضوعات مرتبط با انتخابات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به همین سبب با عنایت به نزدیک شدن به انتخابات و پیچیده، گسترده و شدن حجم توطئه ها، شبهه افکنی ها، تردیدافکنی ها و جنگ روانی دشمنان علیه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بر عموم ملت بصیر، مؤمن و انقلابی است تا با بصیرت و شناخت همه جانبه نسبت به اهمیت مشارکت و انتخابات، فرد اصلح را برگزینند و همچنین بر نخبگان و صاحبان اندیشه است تا دلایل، اهمیت و حضور هر چه بیشتر ملت در انتخابات را تعیین و تشریح کنند.

منبع: دفتر مکتب اندیشه‌های دفاعی، امنیتی، نظامی و انتظامی (دانا) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: انتخابات فرمایند انتخابات ۸۸ انتخابات مدظله العالی فرمایند انتخابات العالی فرمایند انتخابات rlm ۸۸ انتخابات انتخابات زمینه ساز انتخابات زمینه انتخابات مصونیت بخش انتخابات مصونیت بخش کشور


نظر شما :