۸ محصول فناورانه راهبردی در حوزۀ اقتصاد دیجیتال رونمایی شد

تعداد بازدید:۸۶۱
۸ محصول فناورانه راهبردی در حوزۀ اقتصاد دیجیتال رونمایی شد

دکتر «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روز شنبه (۵ تیر ۱۴۰۰) در مراسم رونمایی از ۸ محصول فناورانۀ راهبردی و ارزبر حوزۀ اقتصاد خلاق و دیجیتال گفت: «شرکت‌هایی که به حوزۀ فناوری‌های نوظهور ورود می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند و باید مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار گیرند. ستاد توسعۀ فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری یکی از حامیان سرسخت این شرکت‌ها است.»

وی هدف از برگزاری چنین رونمایی‌هایی را معرفی محصولات و خدمات جدید، تشویق و ترغیب شرکت‌ها به فعالیت بیشتر و رقابت در این حوزه‌ها و افزایش حمایت‌های صورت گرفته از آن‌ها عنوان کرد و ادامه داد: «معاونت علمی حامی شرکت‌هایی است که در حوزه‌های فناورانه خدمات ارائه می‌کنند، به خصوص فناوری‌های نوظهور که بازار داغ و توسعه یافته‌ای دارند.» رئیس ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: «بلاک‌چین، فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و غیره از جمله این حوزه‌های فناورانه هستند که در دنیا به سرعت رشد کرده و در ایران هم شرکت‌های زیادی به آن ورود کرده‌اند.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به وجود شرکت‌های زیاد فعال در حوزۀ هوش مصنوعی در کشور، گفت: «ایران از این نظر وضعیت خوبی دارد و نخبگان و سرآمدان علمی به این حوزه ورود خوبی داشته‌اند. در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه در ایران شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود توانسته‌اند به مجموعه‌هایی قابل اتکا در کشور و منطقه بدل شوند و محصولات و خدماتی در بازار بین‌المللی ارائه کنند.» رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: «اما تنها ورود به حوزۀ فناوری‌های نوظهور کافی نیست بلکه باید این فناوری‌ها طبق فرهنگ و سنت‌های کشور بومی‌سازی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. ایرانیزه کردن این خدمات و فعالیت‌ها ضروری و مهم است.»

دکتر ستاری ادامه داد: «فناورانی که به این حوزه ورود می‌کنند کار سختی دارند؛ اما بازار این حوزه بسیار گسترده و زودبازده است به همین دلیل نتیجۀ فعالیت‌های خود را به سرعت بروز می‌دهد. این موضوع یکی از نقاط مثبت فناوری‌های نوظهور به ویژه در زمینۀ اقتصاد دیجیتال است.» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین آیندۀ این حوزه را بسیار روشن دانست و گفت: «باید از شرکت‌هایی که به فناوری‌های پیشرو ورود کرده‌اند حمایت کنیم و رسیدن ایده‌ها و محصولات آن‌ها به بازار را هم سرعت دهیم. مثلاً یکی از این حوزه‌ها هوش مصنوعی است که کاربرد فراوانی در زمینۀ آموزش، بانکداری و غیره دارد.»

دکتر «پرویز کرمی»، دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعۀ صنایع نرم و خلاق نیز در این مراسم، گفت: «در حوزۀ هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک‌چین از توانایی خوبی برخورداریم و در حوزۀ هوش مصنوعی رتبۀ ۱۸ دنیا از آن ایران است و ایران از نظر فعالیت شرکت‌های خلاق وضعیت خوبی دارد و محصولات و خدمات ارائه شده در این زمینه بسیار قابل توجه و سودده است.» وی گفت: «صنایع خلاق در دنیا بازاری بزرگ به عدد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارد و گردش مالی این حوزه بسیار ارزشمند و قابل توجه است. در ایران هم باید بیشتر به صنایع و اقتصاد خلاق توجه کنیم.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: فناوری علمی فناوری معاون علمی فناوری فناوری نوظهور فناوری رئیس شرکت حوزه علمی معاون علمی معاونت علمی


نظر شما :