نظامیان انگلیسی هدف مشروع ما هستند

تعداد بازدید:۱۶۵۰
نظامیان انگلیسی هدف مشروع ما هستند

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیئت مذاکره کنندۀ دولت نجات ملی یمن روز شنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۰) در گفت‌وگو با و بسایت خبری الخنادق؛ حضور نظامیان انگلیس در شرق این کشور را غیر قابل قبول و اشغالگری دانست. وی حضور نظامیان انگلیس در خاک این کشور را اشغالگری دانست و گفت که در هیچ جبهه‌ای چه داخل و چه در خارج از یمن، عملیات علیه متجاوزان متوقف نشده است.

عبدالسلام گفت: «این مسئله جدید نبوده و نظامیان اجنبی بیش از دو سال است که در منطقه حضور دارند. حضور نظامیان خارجی در یمن مردود بوده و برای همین ما معتقدیم که هرگونه نیروی اجنبی در یمن را نیروهای اشغالگر می‌دانیم و جمهوری یمن و ارتش آن، این حق را دارد که با هرگونه نظامی خارجی مقابله کرده و آن‌ها را هدف قرار دهد.»

روز جمعه (۲۹ مرداد ۱۴۰۰) اهالی استان المَهره واقع در شرق یمن در اعتراض به اقدام نظامیان سعودی در استقبال از نظامیان انگلیس در این استان، دست به تظاهرات کم سابقه‌ای زدند و خواهان خروج همۀ نظامیان خارجی از استان خود و یمن شدند. سخنگوی انصارالله یمن در ادامه گفت: «نیروهای انگلیس حاضر در المهره و سُقُطری؛ جزیره‌ای در جنوب یمن نیروهای اشغالگر هستند. حضور انگلیسی‌ها در مهره مرتبط به منافع انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و محدود به المهره نیست، آن‌ها در سقطری نیز حضور دارند. سقطری جزیره‌ای دور دست در دل اقیانوس است نه اتفاقی رخ می‌دهد و نه ارتباطی چه به صورت جزئی مستقیم و غیرمستقیم با تحولات نظامی در یمن دارد.»

وی در مورد واکنش عربستان سعودی به ابتکار عمل اخیر «سید عبدالملک بدر الدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن دربارۀ آتش بس در استان مأرب نیز گفت: «طرف سعودی در واقع نه به دنبال راه حل سیاسی است و نه به دنبال راه حل انسانی. بلکه چیزی مانند ترک مخاصمه و رها کردن بحران به همان صورتی که هست، می‌خواهد.» رئیس هیئت مذاکراه کنندۀ یمن درباره وساطت طرف عمانی گفت: «این وساطت ادامه دارد و ما معتقد نیستیم که نزدیکی روابط بین عربستان سعودی و عمان بر نقش تاریخی و راهبردی مسقط در جنگ و مواضع آشکار این کشور در ارتباط با جنگ یمن و حمله به این کشور تأثیر بگذارد.»

عبدالسلام در مورد موضع ایران نیز گفت که سلطنت عمان روابط مثبتی با غرب و ایران دارد؛ ایران نیز دارای سیاستی مستقل، آرام، ثابت و غیر منفعل است. وی از گفت‌وگوی سعودی و ایرانی استقبال کرد و گفت که ما به این گفت‌وگو تشویق می‌کنیم و معتقدیم که این مسئله می‌تواند به ثبات در منطقه کمک کند.

عبدالسلام گفت در مورد وضعیت میدانیِ جبهه‌های درگیری نیز گفت که در هیچ جبهه‌ای عملیات چه موشکی باشد چه پهپادی متوقف نشده است. وی در مورد اوضاع استان مأرب نیز گفت: «چه بسا وضعیت خوب درک نشود ولی، بسیاری از شهرستان‌های مأرب به یاری خداوند سقوط کرده و این مناطق وسیع بوده و برخی از این مناطق موجود در مأرب تقریباً بزرگ‌تر از برخی کشورهای خلیج فارس یا دو کشور از آن‌هاست. به همین دلیل وسعت جنگ ادامه دارد و اولویت عملیات نظامی نیز ادامه دارد.» وی ادامه داد: «شاید برخی شرایط و برخی موقعیت‌ها و اعتبارات و عقبۀ نظامی صرفاً مورد بحث و موضوعیت داشته باشد ولی اینکه جنگ متوقف باشد یا آتش بس و یا تصمیم سیاسی برای توقف عملیات نظامی و موشکی باشد، همچنین چیزی وجود ندارد چه عملیات علیه عربستان سعودی باشد چه علیه امارات.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: یمن نظامیان حضور نظامیان نظامیان انگلیس حضور سعودی عربستان سعودی انگلیس کشور


نظر شما :