آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع ایران را بگیرد

۰۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱ کد : ۴۴۶۹ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۹۹
آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع ایران را بگیرد

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۰) در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، دربارۀ مسائل بین‌المللی به اظهار نظر پرداخت.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاران دربارۀ اینکه آیا تهران طالبان را به رسمیت خواهد شناخت، گفت: «ما به دنبال آن هستیم که خود مردم افغانستان دربارۀ سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.» وی افزود: «فکر می‌کنیم که هیچ نیرویی بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد دربارۀ آیندۀ افغانستان تصمیم بگیرد. این پیامی است که ما به تمامی کشورها و گروه‌ها دادیم که ما باید گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی را تسهیل کنیم.» خطیب‌زاده ادامه داد: «ما باید اجازه بدهیم که یک دولت فراگیر، نه یک دولت اقلیت در برابر اکثریت، نه یک دولتی که فقط یک گروه در آن باشد، بلکه دولتی در افغانستان ایجاد شود که ترکیب جمعیتی و قومیتی در آن انعکاس معنادار داشته باشد.» سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد که تحقق دولت فراگیر در افغانستان تنها از این مسیر ممکن است.

وی اضافه کرد: «طالبان به عنوان یک گروه قطعاً بخشی از آیندۀ افغانستان است و تاکنون هم جمهوری اسلامی ایران سیاست مداومی را در این حوزه داشته تا گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تسهیل بکند.» خطیب‌زاده در ادامه نیز با اعلام آمادگی ایران برای برگزاری دور دوم نشست ابتکار تهران گفت که برگزاری این نشست منوط به آن است که همۀ گروه‌ها بتوانند در آن شرکت کنند. خطیب‌زاده در خصوص دیدارهای سفیر ایران در آژانس با نمایندگان برخی از کشورهای اروپایی نیز گفت: «رایزنی ها و ملاقات‌های سفرای ما با همتایان خود در کشورهای مختلف به صورت منظم انجام می‌شود. سفیر ما در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به صورت منظم و به عنوان وظیفه‌ای روزانه با سفرای کشورهای دیگر در ارتباط است، اما قطعاً تمرکز رایزنی‌ها در آژانس بر فعالیت‌های ایران و کشورهای دیگر و مسائل مرتبط با نشست آینده آژانس است و این چیز جدیدی نیست.»

وی در خصوص ارسال محموله‌های سوخت ایران به مشتریان خود در کشورهای مختلف از جمله لبنان گفت: «این یک تصمیم حاکمیتی است که ما نفت و سوخت خود را به چه کشورهایی و به چه مشتریانی بفروشیم. نه ایالات متحده و نه هیچ کشور دیگری در جایگاهی فراقانونی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد. ضمن اینکه ما در خصوص اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان این را دیده‌اند و فکر می‌کنم بدانند که تجارت مشروع در این حوزه از بدیهیات اولیۀ حقوق بین‌الملل است.» ما در خصوص فروش محموله‌های سوخت به لبنان هم همین مسیر را رفته‌ایم و ان‌شاءالله مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا وجود داشته باشد، این مسیر و این فروش ادامه پیدا می‌کند. کشورهای دیگر هم اگر بتوانند از آلام مردم لبنان کم کنند نباید در این مسیر تعلل کنند. مردم لبنان مردم ثروتمندی هستند و نیازی به اعانه ندارند و می‌توانند نیازهای خود را با سرمایۀ خود تأمین کنند. تنها برخی کشورها که با دسیسه مانع این امر شده‌اند، باید از سیاسی کردن همه چیز دست بردارند.

وی در خصوص برگزاری دیدار بایدن و بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و اظهارات وی در خصوص مرگ ایران با راهبرد هزاران خنجر گفت: «جز لبخند به این توهمات چه می‌توان گفت. بیش از ۴۰ سال است که رژیم صهیونیستی از این نمایش‌ها بازی کرده است؛ اما آنچه اتفاق افتاده تثبیت بیشتر و قدرت جمهوری اسلامی ایران بر اساس خواست و ارادۀ مردم بزرگ ایران بوده است.» در خصوص دیدار بایدن و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، باید بگویم جمهوری اسلامی ایران در خصوص تأمین امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و مصالحه نمی‌کند. رژیم اشغالگر قدس ریشۀ تمامی تروریسم و خشونت و تجاوز‌هایی است که بیش از نیم قرن در این منطقه اتفاق افتاده است. من تصور نمی‌کنم که نقش مخرب این رژیم اشغالگر بر کسی پوشیده باشد. ایالات متحده به این واقعیت بیشتر توجه کند که تنها با تغییر رویکرد سلطه جویانه نسبت به این منطقه است که می‌تواند منافع مشروع خود را در منطقه داشته باشد.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: ایران اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران خصوص افغانستان کشورهای خطیب خطیب زاده زاده


نظر شما :