در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام شود

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۷ کد : ۴۶۲۲ اخبار ملی اخبار اصلی اخبار اقتصادی
تعداد بازدید:۱۱۳۰
در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام شود

آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور کشورمان روز سه‌شنبه (۲۳ شهریور ۱۴۰۰) در جلسۀ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر اجرای اقدامات اثر گذار برای ثبات در بازار و کنترل قیمت و تأمین مواد اولیه مورد نیاز تأکید کرد. دکتر رئیسی تأکید کرد: «وزارتخانه‌های صنعت معدن، تجارت و جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ضمن اصلاح فرایندها برای حل مشکلات معیشت روزانه مردم تدبیر و چاره اندیشی کنند.»

دکتر رئیسی با تأکید بر همکاری همۀ اعضای دولت به ویژه وزارتخانه‌های صنعت معدن تجارت و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات اقتصادی، از وزرای مربوطه و دبیرخانۀ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خواست طرح‌ها و برنامه‌های تحولی را با مشارکت صاحب نظران و فعالان اقتصادی تهیه و پس از تصویب، ابعاد مختلف آن را برای مردم تبیین و تشریح کنند. رئیس‌جمهور همچنین به معاون اول مأموریت داد سامانۀ جامع تجارت را در یک زمان بندی مناسب پیگیری و به نتیجه برساند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: «دولت ناظر اصلی در بازار است و مردم انتظار دارند با اولویت‌بندی مسائل مهم اقتصادی و با تلاش شبانه‌روزی، تحولی در اقتصاد کشور و معیشت آنان، به صورت ملموس رخ دهد.» در این جلسه موضوع سیاست تجاری و ارزی و راه‌های افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی مورد بررسی قرار گرفت. براساس برنامۀ وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش صادرات غیرنفتی از ۳۵ میلیارد دلار به ۷۰ میلیارد دلار، هدف‌گذاری شده که لازمۀ آن اصلاح ساختار و مقررات صادراتی و افزایش سبد کالاهای دانش‌بنیان، پیشرفته و اشتغال‌زا در صادرات و نیز تقویت بازارچه‌های مرزی است.

آیت‌الله رئیسی عصر روز سه‌شنبه در اولین جلسۀ شورای عالی فضای مجازی در دولت سیزدهم، با اشاره به تأثیر فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی مردم گفت: «لازمۀ استفادۀ مناسب از ظرفیت فضای مجازی، شناخت و آشنایی کامل با الزامات آن است و اگر به فضای مجازی دقیق و درست نگاه کنیم تحولی اساسی در کشور رخ خواهد داد.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات انجام شده هنوز با الزامات ابلاغی و اهداف تشکیل شورای عالی فضای مجازی فاصلۀ زیادی دارد، تأکید کرد: «تلاش خواهد شد با استفاده از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران فعال در این حوزه، بتوانیم این فناوری را به درستی و در مسیر رفاه مردم و پیشرفت کشور به کار بگیریم و باید در این مسیر مردم را اقناع کرد.»

دکتر رئیسی حوزۀ دیجیتال و فضای مجازی را دارای ظرفیت بالایی برای تحول اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: «با خود باوری جوانان کشور می‌توان قدرت سایبری ایران را افزایش داد و از این فضای امن به نفع مردم استفاده کرد.» رئیس‌جمهور همچنین در این جلسه بر اجرای مصوبات و فعال‌سازی شورای معین و کمیسیون‌های زیر مجموعۀ شوراهای عالی تأکید کرد.

در جلسۀ روز سه‌شنبه شورای عالی فضای مجازی، موضوع توسعۀ آموزش و پرورش مجازی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که سامانۀ شاد ذیل وزارت آموزش و پرورش مسئول ارائۀ آموزش عمومی رایگان باشد و در زمینۀ فعالیت آموزشی ارزش افزودۀ بخش دولتی و غیردولتی تنظیم مقررات کرده و مجوز صادر کند. در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتی ردیف مشخصی به منظور توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش مجازی در نظر گرفته و برای معلمان و دانش آموزان کمتر برخوردار، کمک مالی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی جهت تأمین تجهیزات در نظر بگیرد.

رئیس‌جمهور در این زمینه وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی را مکلف کرد با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید، چارچوب آموزش در فضای مجازی را نهایی و به شورای عالی ارائه کنند.

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: مجازی فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی عالی فضای مجازی فضای عالی فضای شورای عالی فضای آموزش آموزش پرورش دولت


نظر شما :