اختلافات زیادی در زمینۀ ثبات راهبردی با آمریکا داریم

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۴ کد : ۴۷۸۵ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۱۱۵۳
اختلافات زیادی در زمینۀ ثبات راهبردی با آمریکا داریم

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کنندۀ ارشد هسته‌ای و موشکی روسیه روز پنج‌شنبه (۸ مهر ۱۴۰۰) در پایان دور دومِ مذاکرات با آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «روسیه و آمریکا در مذاکرات امروز همۀ مسائل مربوط به ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را بررسی کردند.» وی با بیان اینکه در مذاکرات امروز در خصوص برخی مسائل با طرف آمریکایی پیشرفت حاصل شد، اضافه کرد: «ما در مورد ایجاد دو گروهِ کاری در عرصۀ ثبات راهبردی توافق کردیم.»

دومین دور مذاکرات روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی جهان، دربارۀ ثبات راهبردی؛ روز پنجشنبه در ژنو برگزار شد. این مذاکرات پشت درهای بسته و در دفترِ نمایندگی روسیه در سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی مستقر در ژنو صورت گرفت. هیأت روس به ریاست «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه و هیأت آمریکایی هم به ریاست «وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه این کشور وارد محل برگزاری اجلاس شده‌اند. جلسه ساعت ۱۰ به وقت محلی اروپای مرکزی آغاز شد.

ریابکوف در بخش دیگر سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: «کشورهای اروپایی همچنان پیشنهاد روسیه برای ممنوعیت استقرار موشک‌های کوتاه و میان برد در این قاره را نادیده می‌گیرند.» معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری، اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر استفادۀ آمریکا از پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی را شایعۀ بی اساس خواند و افزود: «موضع روسیه مبنی بر غیر قابل قبول بودن حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی تغییرناپذیر است.» وی همچنین گفت که روسیه در مورد پیمان آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا؛ (امکان تحویل فناوری‌های زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراجعه کرده است.

نخستین دور مذاکرات میان دو طرف ششم مرداد و در پی ملاقات سران دو کشور در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد. دو طرف از نتیجۀ مذاکرات ابراز رضایت کرده و برای تداوم گفت‌وگوها آمادگیِ خود را اعلام کردند. این رایزنی‌ها برای بررسی مسائل ثبات راهبردی شامل موشکی و هسته‌ای و کنترل تسلیحات در این عرصه‌ها در سطح بین‌المللی برگزار شد. «کریستوفر فورد»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و عدم اشاعه به تازگی با متهم کردن روسیه به آزمایش سلاحی در فضا گفت که واشنگتن امیدوار است مسکو هنجارهای رفتار مسئولانه در فضا را ترویج کند و خواستار ثبات، پیش‌بینی پذیری و ابزارهای مدیریت بحران بیشتری شد.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: روسیه آمریکا مذاکرات معاون معاون وزیر معاون وزیر امور معاون وزیر امور خارجه وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه


نظر شما :