دیگر نمی‌توان روی اتحادیه اروپا به عنوان شریکی مطمئن حساب کرد

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۹ کد : ۴۸۴۸ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۳۶
دیگر نمی‌توان روی اتحادیه اروپا به عنوان شریکی مطمئن حساب کرد

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه (۱۷ مهر ۱۴۰۰) در نشستی با نمایندگان انجمن تجار اروپایی در این کشور، از این مسئله ابراز تأسف کرد که مقامات مسکو در مسائلِ اقتصادی دیگر نمی‌توانند روی داشتنِ روابطی مطمئن با اتحادیه اروپا حساب کنند که هر لحظه ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کند.

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نمایندگان تجار اروپایی گفت: «تحریم‌های یک جانبۀ اتحادیه اروپا علیه این کشور غیرقابل قبول است و مسکو دیگر نمی‌تواند به کشورهای اروپایی به چشم شرکای اقتصادی قابل اطمینان نگاه کند.» لاوروف در این نشست گفت: «درک ما بر این اساس است که در عرصه‌های راهبردی اقتصادی، در عرصۀ صنایع نظامی و صادرات فناوری‌ها و تجهیزات، علیه کشور ما تحریم‌های یک جانبه‌ای اعمال شده که برای یک قدرت جهانی مانند روسیه غیرقابل قبول و اقدامی کاملاً غیردوستانه محسوب می‌شود.»

وی یادآور شد: «زمانی بین روسیه و اتحادیه اروپا، از جمله به همراه کشورهایی مانند اوکراین، طرح‌های تولیدات مشترکی وجود داشت که اکنون دیگر به تاریخ سپرده شده‌اند و تضمینی برای بازگشتِ آن‌ها، در شرایط گسترشِ تمایلات روس‌ هراسانه در کشورهای اروپایی و اقدامات آن‌ها برای تنبیه روسیه، وجود ندارد. بدین ترتیب اتحادیه اروپا به شریکی غیر قابل اطمینان برای ما تبدیل شده است.» وزیر خارجه روسیه همچنین در تفسیر دورنمایِ همکاری‌های آتی بین مسکو و برلین، تأکید کرد که طرف روسی روند شکل‌گیری ائتلاف سیاسی در آلمان را با دقت زیر نظر دارد و با هر دولتی که در این کشور بر سر کار بیاید، کار خواهد کرد.

سرگئی لاوروف افزود: «ما به انتخاب مردم آلمان، هر چه که باشد، احترام می‌گذاریم. آلمان کشور مهمی برای روسیه محسوب شده و روابط دو کشور بسیار گسترده و در عرصه‌هایِ مختلف اقتصادی، انسانی، علمی توسعه یافته است. حفظ روابط دوستانه بین دو کشور برای مسکو بسیار اهمیت دارد و ما با دولتِ آیندۀ آلمان به همکاری‌های سازندۀ خود ادامه خواهیم داد.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این نشست همچنین یادآور شد که مقامات مسکو برای همکاری با واشنگتن، بروکسل و حتی پیمان آتلانتیک شمالی؛ ناتو در زمینۀ افغانستان آمادگی کامل دارد. وی گفت: «ما حاضر به همکاری با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و حتی ناتو در خصوص حل و فصل مشکلات در افغانستان هستیم، برای اینکه صادقانه بگویم، به عقیدۀ ما کشورهای عضو ناتو مسئولیت بسیار زیادی در بازسازی این کشور دارند برای اینکه برای مدت ۲۰ سال در افغانستان حضور نظامی داشتند.»

لاوروف بار دیگر بر این موضع‌گیریِ روسیه تأکید کرد که این کشور به طور اصولی با انتقال زیر ساختارهای نظامی کشورهای غربی یا ایجاد ساختارهای نظامی جدید آن‌ها در خاک جمهوری‌های منطقۀ آسیای مرکزی با هدف انجام احتمالیِ حملات هوایی به خاک افغانستان مخالف است، چرا که ممکن است متحدان روسیه در این منطقه را به اهدافی برای گروه‌های تروریستی تبدیل کند. وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «ضرورت دارد که از راه‌های کاملاً متفاوت دیگری در این خصوص اقدام کرد و مسلماً کشورهایی که با افراد مشخصی در افغانستان همکاری داشتند، اکنون باید مسئولیتِ پذیرش آن‌ها را نیز برعهده بگیرند. در حالی که برخی شرکای غربی درصدد متقاعد کردن مقامات ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان هستند که برای چند ماهی پناهجویان افغان را پذیرا باشند تا مدارک پذیرش آن‌ها آماده شود. اگر این افراد سال‌ها با آمریکا و دیگر کشورهای غربی همکاری داشتند، آیا چند ماه برای رسمی شدن مدارک پناهندگی آن‌ها وقت لازم است؟ این برخورد چندان درستی نیست.»

لاوروف با تأکید بر اینکه تأمین امنیت و ثبات همسایگان روسیه در منطقۀ آسیای مرکزی برای مسکو بسیار اهمیت دارد، این نکته را مورد توجه قرار داد و گفت: «به زودی نشستی در ترکیب مذاکرات مسکو در خصوص افغانستان در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد. این نشست گامی در جهت فراهم سازی مقدمات کنفرانس بین‌المللی افغانستان است که از قبل اعلام شده و باید به حل و فصل مشکل بازسازی و کمک‌های انسان دوستانه به این کشور بپردازد و در این زمینه امکان همکاری ما با شرکای غربی وجود دارد.»

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: روسیه خارجه روسیه کشور همکاری افغانستان مسکو اروپا اتحادیه اروپا


نظر شما :