خزر دریای دوستی، غیرنظامی و متعلق به کشورهای حاشیۀ آن است

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱ کد : ۴۹۹۰ اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۰۱۱
خزر دریای دوستی، غیرنظامی و متعلق به کشورهای حاشیۀ آن است

دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه (۴ آبان ۱۴۰۰) در محل وزارت امور خارجه با «رشید مردوف»، معاون رئیس کابینۀ وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای از جمله افغانستان و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

دکتر امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن تبریک به مناسبت سی‌امین سالگرد استقلال جمهوری ترکمنستان، با اشاره به ارادۀ دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش مناسبات با کشورهای حوزۀ همسایگی، از روند رو به رشد روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر ابراز خرسندی کرد و اهمیت توسعۀ همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «در خصوص روابط دو کشور مقام معظم رهبری جمله تاریخی دارند که روابط ما با ترکمنستان نه تنها تاریخی بلکه خویشاوندی است.» وی در ادامه گفت: «در سفری که دکتر رئیسی به دوشنبه داشتند دیدار بسیار خوبی بین دو رئیس‌جمهور ایران و ترکمنستان برگزار شد. فردا شاهد برگزاری کمیسیون مشترک تهران و عشق‌آباد در ایران هستیم. آقای مردوف با وزیر نفت ما دیدار داشتند و با برخی از وزرای دیگر دیدار خواهند داشت.»

دکتر امیرعبداللهیان افزود: «ما امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم. تاکنون بیش از ۱۰۰ سند رسمی بین دو کشور به امضاء رسیده است، تا افق همکاری‌ها با امضای یک سند جامع همکاری‌ها، حجم تبادل دو کشور به حداکثر ممکن برسد. خیلی خرسندیم که امروز فرصتی شد در خصوص همۀ موضوعات حدود دو ساعت گفت‌وگو کردیم. برای تردد کامیون‌داران از چهار نقطه مرزی توافق شد. در خصوص تمامی حوزه‌های مورد علاقۀ طرفین توافق‌هایی به عمل آمد. توافق کردیم که از خط سوم واردات گاز انجام شود. از دو مسیر سرخس و گنبد، برق را از ترکمنستان وارد می‌کنیم و توافق کردیم در خصوص ایجاد خط سوم در سطح وزرای انرژی و نیرو همکاری و سند تفاهمی در این زمینه امضاء شود. سند دوستی دو کشور در مرز سرخس و در حوزۀ همکاری‌های آب از جمله مباحث مورد گفت‌وگو بود.» وی دربارۀ مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان گفت: «گفت‌وگو دربارۀ مسائل منطقه‌ای همچون افغانستان و قفقاز جنوبی و گفت‌وگوهای هسته‌ای از جمله موضوعات مورد رایزنی ما بود.»

وزیر خارجه ترکمنستان هم در این نشست گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام بر می‌دارند. امروز در گفت‌وگوهای خود و در جریان گفت‌وگوهای سیاسی بر رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور تأکید کردیم. تصمیم گرفتیم که گفت‌وگوها و مذاکرات را به صورت سازمان یافته در تهران و عشق‌آباد پیگیری کنیم. مسائل مورد علاقۀ دو کشور، مسائل کنسولی مورد بررسی قرار گرفت. در خصوص توسعۀ روابط تجاری و رساندن حجم تجارت بین دو کشور به بالاترین سطح گفت‌وگو کردیم. در این راستا امکانات فراوانی در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و سایر حوزه‌ها وجود دارد. امیدواریم سفر دو روزه ما به ایران نتایج خوبی داشته باشد.»

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: کشور ترکمنستان خارجه ترکمنستان همکاری خصوص روابط وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه


نظر شما :