همکاری موفق ایران و روسیه می‌تواند الگو باشد

۰۱ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۸ کد : ۵۱۸۴ اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۱۹۸
همکاری موفق ایران و روسیه می‌تواند الگو باشد

«الکساندر لاورنتیف»، نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه و «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر خارجه روسیه که پس از سفر به دمشق و رایزنی با مقامات سوری از جمله «بشار اسد» روز یکشنبه (۳۰ آبان ۱۴۰۰) در رأس هیأتی در تهران حضور دارند، بعداً ز ظهر همان روز با دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تأکید بر توجه جدی دولت سیزدهم به روابط فی‌مابین در عرصه‌های مختلف، تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه بین ایران و روسیه و همچنین گفت‌وگوی تلفنی اخیر آیت‌الله دکتر رئیسی و پوتین رؤسای جمهور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را حاکی از عزم دو کشور برای توسعۀ همکاری‌های پایدار و بلندمدت برشمرد. دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای فی‌مابین، همکاری‌های مشترک دو کشور در سوریه را تجربه‌ای کاملاً موفق برشمرد که در چارچوب خواست و ارادۀ دولت و حاکمیت سوریه شکل گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین ضرورت بهره‌گیری از تجربۀ موفق همکاری مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم در سوریه را مورد تأکید قرار داد و استفاده از این الگو برای همکاری‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با هدف ایفای نقش در حوزه‌های اقتصادی به منظور بازسازی سوریه و برقراری ثبات در این کشور را ضروری خواند. تأکید بر همکاری‌های ایران و روسیه در چارچوب فرمت آستانه و گفت‌وگوهای سوری - سوری به عنوان تنها مسیر حل سیاسی بحران سوریه از دیگر موضوعات مورد اشارۀ از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

لاورنتیف، نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور روسیه و ورشینین، معاون وزیر خارجه این کشور نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام وزیر امور خارجه روسیه به دکتر امیر عبداللهیان، گفت‌وگوها و تبادل هیئت‌ها بین دو کشور در موضوعات مختلف مورد علاقه در حوزه‌های دو جانبه، چند جانبه و موضوعات مربوط به سوریه را با اهمیت خواندند و با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود در دمشق آخرین وضعیت اقدامات و تحولات جانبی مربوط به سوریه در عرصه‌های بین‌المللی و با دیگر بازیگران را تشریح کردند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: سوریه روسیه همکاری کشور وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه خارجه امور خارجه


نظر شما :