آژانس در مسیر همکاری‌های فنی بماند

۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲ کد : ۵۱۹۶ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۸۷
آژانس در مسیر همکاری‌های فنی بماند

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۱ آذر ۱۴۰۰) در نشست خبری هفتگی خود دربارۀ سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: «امشب سفر آقای گروسی به تهران را داریم. همواره سعی شده است روابط ایران و آژانس فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون سفرهای قبلی سفری سازنده باشد. ما همیشه به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند.» وی همچنین گفت: «ما در چارچوب تحولات و شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.»

خطیب‌زاده در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: «سوریه یکی از کنشگران مهم و غیر قابل حذف در جهان عرب است و از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های در حوزۀ کشورهای عربی مثل اتحادیه عرب فعال بوده است. برخی کشورها به طور فعال تلاش کردند با فشار سوریه را از اتحادیه عرب حذف کنند. با توجه به مسیر کنونی که در چند ماه گذشته طی شده است این گونه به نظر می‌رسد که این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که نه سوریه قابل حذف است و نه به نفعشان است که سوریه حذف شود. طبیعی است ایران و کشورهایی چون روسیه از این امر استقبال می‌کنند و آن را اقدامی در مسیر درست می‌دانند.» سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مواضع رسانه‌ای فرانسه اظهار داشت: «به نظر می‌رسد برخی کشورها با نزدیک شدن به آغاز مذاکرات وین اشتباهات محاسباتی در مواضع رسانه‌ای دارند و سعی می‌کنند جای مجرم و متهم را عوض کنند. من فکر می‌کنم بهتر است همه متمرکز شویم تا گفت‌وگوهای وین جدی باشد، تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک‌جانبه فرا سرزمینی و غیرقانونی است که ضد ایران اعمال شده است.»

وی در خصوص اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد، گفت: «موضع ما کاملاً روشن است، آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است. دربارۀ وین دستور کار ما روشن است دربارۀ منطقه نیز دستورکار ما روشن است. همان قدر که با کشورهای منطقه دربارۀ منطقه به صورت دوجانبه و مستقیم در همین منطقه صحبت می‌کنیم، در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه هم با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب هستند و یا به لحاظ قانونی طرفیتی برای گفت‌وگو دارند.» خطیب‌زاده دربارۀ سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و برنامه‌ریزی برای دیدار رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در نشست سران اکو در عشق‌آباد گفت: «سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان سفری قابل توجه و سازنده بود و ملاقات‌هایی بسیار فشرده را با اعضای کابینه داشتند و همچنین ملاقاتی مفصل با وزیر محترم امور خارجه برگزار شد، در مورد پروژه‌های زیادی بحث شد و روابط ان‌شاءالله بعد از تنش ناخواسته و غیر لازم رسانه‌ای که با درایت دو طرف از آن عبور کردیم، طراحی و وارد فاز جدید شود. خبرهای خوب دیگری دربارۀ روابط دو کشور در راه است و آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها تعریف کرده بود.»

وی در خصوص مطلب رسانه‌‌ای دربارۀ توافق موقت بین ایران و ۱+۴ گفت: «درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌ای موضع نمی‌گیرم. ایران با ارادۀ جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد مردم ایران اعمال می‌شود، با یک تیم کامل براساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌های مقابل به جای این شبهه افکنی‌های رسانه‌ای و یا برخی عملیات روانی که به زعم خودشان در نزدیکی مذاکرات وین شاید بتوانند با آن‌ها از آب‌های گل‌آلود ماهی بگیرند سعی کنند با ارادۀ جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه که ضد مردم ایران اعمال کردند به وین بیایند.» خطیب‌زاده اضافه کرد: «اگر این ارادۀ جدی را نداشته باشند و بخواهند این اراده را با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعاً پاسخ ایران هم متناسب با آن خواهد بود. در مورد گزینه‌های روی میز آمریکا، ما همۀ گزینه‌هایی را که آن‌ها داشتند در کشورهای مختلف از جمله در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را هم خودشان دیدند و فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند خودشان به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.»

وی دربارۀ اظهارات هماهنگ‌کننده شورای امنیت کاخ سفید در منامه ابراز کرد: «دربارۀ اظهارات برخی مقامات آمریکایی در منطقه فکر می‌کنم صورت حساب گرانی را برای برخی کشورهای منطقه می‌فرستند و الا ارزش دیگری ندارد و احتمال دارد آمریکا باز هم به دنبال فروش سلاح‌های بیشتر باشد، به کشورهای منطقه نصیحت می‌کنم که محل این چنین داد و ستدهایی نشوند.» خطیب‌زاده دربارۀ حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ گفت: «این تعرض را محکوم کردیم و سفیر آلمان هم به وزارت خارجه فراخوانده شد و مراتب تأسف دولت آلمان را به دولت ایران اعلام کرده است و این موضوع که نقض کنوانسیون وین است، با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.»

وی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی گفت: «ترامپ تروریست رفته است، ولی انگار کارخانۀ جعلیات و اخبار جعلی آمریکا تعطیل نشده است. اینکه جمعی فکر کنند می‌توانند یک روایت جعلی را به جامعه جهانی قالب کنند و یا اینکه فکر کنند با نزدیک شدن به گفت‌وگوهای وین می‌توانند یک جوّ روانی متفاوتی را ایجاد کنند، هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد، اگر دچار فراموشی شده‌اند باید بدانند جهان فراموش نکرده است که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این دولت فعلی آمریکاست که همچنان سیاست شکست حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد، این‌گونه تحریف روایت‌ها کمکی به آمریکا نمی‌کند.» خطیب‌زاده افزود: «تنها چیزی که به آمریکا کمک می‌کند این است که بداند مقصر وضع فعلی است و باید تحریم‌ها را بردارد با تضمین عینی و این تنها راهی است که می‌تواند به آن کمک کند که در وین به یک توافق با ۱+۴ برسد. برجام برای ایران اگر منافع مشخص و روشن اقتصادی و عادی‌سازی تجارت خارجی ایران را نداشته باشد، قطعاً طرف مقابل باید بداند این پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند و کما اینکه قانون مجلس نیز که برای دولت الزام‌آور است، همین را می‌گوید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه دربارۀ روابط ایران و امارات اظهار داشت: «روابط ایران و امارات عربی متحده به‌رغم برخی پرونده‌های اختلافی در سطح سیاسی و منطقه‌ای، با فهم مشترک و سیاست حسن همسایگی در مسیر خوبی است. روابط تجاری و اقتصادی به سطحی قابل توجه و بی‌سابقه در چند ماه اخیر رسیده است، طبیعی است این روابط خوب اقتصادی، تجاری، سیاسی و دیپلماتیک، رفت‌وآمدهای دیپلماتیک را هم لازم و ضروری می‌کند و این‌ها در دست انجام و طراحی است.»

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: ایران ضد ایران روابط ایران ایران اعمال وین وگوهای وین دربارۀ منطقه کشورهای منطقه خصوص


نظر شما :