غرب برای نقض تعهدات برجامی تاوان دهد

۰۸ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۶ کد : ۵۲۵۲ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۳۲۶۲
غرب برای نقض تعهدات برجامی تاوان دهد

دکتر «علی باقری»، معاون سیاسی وزیر امور خارجۀ کشورمان و رئیس تیم مذاکره کننده روز یکشنبه (۷ آذر ۱۴۰۰) در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» تصریح کرد که ایران در عین حال که آمادگی دارد در قبال هرگونه ژست خیرخواهانه طرف‌های برجام، همکاری کرده و اقدام متقابل انجام دهد، آماده است تا پاسخ متناسبی به هرگونه فشارهای جامعۀ بین‌الملل علیه جمهوری اسلامی بدهد.

دکتر باقری که روز شنبه برای حضور در مذاکرات برجامی روز هشتم آذر ماه در رأس هیأتی وارد وین، پایتخت اتریش شد، در مقدمۀ مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: «این هفته، ایران و پنج قدرت جهان در وین برای مذاکرات به اصطلاح هسته‌ای گرد هم جمع می‌شوند. چنین اصطلاحی که برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام مورد استفاده قرار می‌گیرد، مملو از اشتباه است.» وی در ادامه با تأکید بر لزوم پایبندی تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده به مفاد برجام ادامه داد: «کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده به طرز خستگی ناپذیری تلاش می‌کنند تا مذاکرات را صرفاً به عنوان فرایندی برای محدود کردن برنامۀ مشروع و صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران نشان دهند که در معاهدات بین‌المللی گنجانده شود و تحت نظارت سازمان‌های نظارتی و ناظر باشد. با این حال، از نظر ایران، مذاکرات باید اهداف واقعی را دنبال کند و تمامی طرف‌‌ها آن را رعایت کنند.»

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سپس تأکید کرد: «در این راستا، ما دو هدف داریم: هدف اول، حذف کامل، تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران وضع شده است. بدون آن، این فرایند به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. مذاکرات بدون راه‌حل قوی، برای هیچ‌کس سودی ندارد.» دکتر باقری در خصوص هدف دوم مذاکرات این طور نوشت: «دومین هدف، تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش‌ صلح‌آمیز هسته‌ای به ویژه فناوری بسیار مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی، طبق مفادِ معاهدۀ بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی است.»

وی اعلام کرد: «تلاش‌های قبلی برای از بین بردن شکاف اعتماد بین طرف‌های مذاکرات هسته‌ای عمدتاً به این دلیل شکست خورده است که غرب هر توافقی را صرفاً به عنوان سکویی تثبیت شده برای اعمال فشار بیشتر به ایران در نظر می‌گیرد. در زبان انگلیسی به آن دبه در آوردن ( Moving the goalpost ) می‌گویید.» این دیپلمات ایرانی در ادامه در خصوص نقش دولت ترامپ تروریست در وضعیت فعلی برجام نوشت: «ما این مذاکرات جدید را تحت شرایطی آغاز می‌کنیم که در زمان تصمیم دونالد ترامپ تروریست به خروج یکجانبه از این توافق دچار یک سرنوشت ناگوار شد. این یک خیانت در امانت وحشتناک به ایران و ایرانی بود.»

دکتر باقری ادامه داد: «تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای یک توافق نیست بلکه به دنبال آن است که با اعلام یک توافق در حالیکه نظر عموم را جلب می‌کند، به هر شیوه ممکن به صورت مخفیانه، توافق را اجرا نکند. با تجربه‌ای که ما داریم، آن‌ها سپس اقداماتی را برای سوء استفاده از طرح برجام در پیش می‌گیرند تا ایران را وادار کنند در حوزه‌هایی غیرمرتبط با مسئلۀ هسته‌ای، امتیازاتی را واگذار کند. در نتیجه، مردم ایران نه به این فرایند و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند.» رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در خصوص نقش اقدامات غرب در ایجاد بی اعتمادی در میان مردم ایران توضیح داد: «ساده‌لوحانه است که این مشکلات را صرفاً به دولت ترامپ و کارزار فشار حداکثری وی نسبت دهیم. تلاش‌های مداوم ایالات متحده برای محروم کردن ایران از هرگونه منافع اقتصادی به منظور کاهش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، موجب شده است که بسیاری از مدافعان پرشور ایرانی برجام هم اکنون نظر خود را تغییر دهند؛ آن‌ها دیگر نه به منافع ملموس یا قصد آن اعتماد ندارند. دونالد ترامپ تروریست صرفاً دستکش‌های مخملی را از دست‌های چدنی دولت‌ قبلی ایالات متحده بیرون آورد.»

وی سپس با بیان این مطلب تأکید کرد: «از نظر ما، اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. ما همگی به ترتیب در طول شش سال گذشته آموخته‌ایم که به چه چیزی و به چه کسی می‌توان اعتماد کرد.» دکتر باقری در ادامه در خصوص پیامدهایی که غرب باید برای عدم پایبندی به برجام متحمل شود، گفت: «برای حصول اطمینان از اینکه هر توافقی در آینده بسیار مستحکم است، غرب باید برای هرگونه عدم پایبندی به تعهداتش بهایی بپردازد. همچون هر تجارتی، معامله معامله است و نقض آن، پیامدهایی دارد.» مذاکره کننده ارشد ایران با رد اصل پایبندی متقابل گفت: «ایران به این فرایند متعهد است و ما به تعهدات خود پایبند خواهیم بود. از نظر ما، اصل پایبندی متقابل نمی‌تواند اساس مناسبی را برای مذاکرات شکل دهد زیرا این دولت ایالات متحده بود که به صورت یکجانبه توافق را ترک کرد بنابراین ایالات متحده باید نشان دهد که این بار جدی است و از صلاحیت لازم برای انجام تعهداتش برخوردار است.»

وی در ارتباط با نگرش مردم ایران به چشم‌انداز برجام ادامه داد: «در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، رأی دهندگان تصمیم گرفتند تا اعتماد خود را بر روی الگویی سرمایه‌گذاری کنند که از تعامل واقع‌گرایانه‌تر با غرب حمایت کند.» وی در بخشی از مقاله خود در خصوص لزوم رفع تحریم‌های ایران در هرگونه توافق آتی گفت: «هم اکنون عمل مهم‌تر از حرف است. باید ساز و کار شفاف و روشنی به ما پیشنهاد شود تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌ها رفع خواهد شد. به چه دلیل قابل تصور دیگری درباره پیشرفت‌های فناوری ایران و برنامه هسته‌ای داخلی با ارزش ملی مصالحه کنیم؟» دکتر باقری در ارتباط با تلاش‌های غرب به ویژه آمریکا برای استفاده از اهرم فشار نوشت: «ایران در دوران ترامپ تروریست تسلیم تهدید نظامی، تحریم اقتصادی یا فشار حداکثری نشد و در دوران بایدن نیز چنین نخواهد شد.»

دیپلمات کشورمان سپس از آمادگی ایران برای مذاکره با غرب بر اساس اصل ضمانت و راستی‌آزمایی خبر داد و نوشت: «ما برای تأمین حقوق و منافع ملت خود، آمادۀ گفت‌وگوی عادلانه و دقیق بر اساس اصول ضمانت و راستی آزمایی هستیم. چنین چیزی باید غرامت برای نقض توافق را در اولویت قرار دهد که شامل رفع تمامی تحریم‌های پسا برجامی می‌شود.» وی ادامه داد: «در مقابل، ایران آماده است تا به طور داوطلبانه به تعهدات هسته‌ای خود مطابق با توافق عمل کند. ما همچنان آماده هستیم تا به هرگونه فشاری واکنش متناسب نشان دهیم و در مقابل هرگونه اقدام و ژست خیرخواهانه و با حسن نیت اقدام متقابل انجام دهیم.» دکتر باقری در پایان مقاله خود نوشت: «ما انتخاب خود را کرده‌ایم. هم اکنون خواهیم فهمید که آیا غرب برای وارد شدن به مذاکرات واقعی اراده دارد یا خیر.»

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: ایران مذاکرات غرب توافق برجام هسته


نظر شما :