روابط سوریه با ایران توازن را به منطقه بازگرداند

تعداد بازدید:۱۱۷۰
روابط سوریه با ایران توازن را به منطقه بازگرداند

هم‌زمان با افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق، «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه روز سه‌شنبه (۹ آذر ۱۴۰۰) در گفت‌وگو با شبکۀ سوری سما با بیان اینکه روابط این کشور با ایران طبیعی بوده، گفت که اگر این روابط نبود، توازن منطقه به هم می‌خورد.

مقداد گفت: «ما نگاهمان به اوضاع منطقه و درکمان در خصوص ضرورت پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها به اراضی عربی و قدس و مبارزۀ مشترک علیه هیمنۀ خارجی، منسجم و هماهنگ است.» وی با بیان اینکه ایران و سوریه باید با هم در راستای چارچوبی که منافع مشترکشان را در روابط بین‌الملل مشخص می‌کند، همکاری کنند، تأکید کرد: «اگر روابط سوریه با ایران و کشورهای دیگر که طی آن توازنی در منطقه ایجاد شد، نبود اوضاع در بخشی از کشورهای عربی بسیار ملتهب می‌شد.»

مقداد گفت: «ما باید هشیار باشیم و به شکل دقیق دوست را از دشمن مشخص کنیم. دشمن ما کسی است که خاک ما را اشغال کرده است و برای امت اسلامی خیری نمی‌خواهد و به رژیم صهیونیستی هر سلاحی که می‌خواهد می‌دهد و در هر جایی علیه ما توطئه می‌کند.» وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سؤالی دربارۀ بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت که فضای درست و مثبتی وجود دارد که به شکل روزانه و مداوم در حال تغییر است و مواضعی وجود دارد که در سطوح مختلفی دیده می‌شود که در راستای ایجاد راه حل برای اوضاع سوریه تلاش می‌کنند و این به گفتۀ وی بسیار مهم است.

وی در این باره گفت که بیشتر کشورهای عربی مواضعی در این خصوص دارند مبنی بر اینکه زمانِ غیاب سوریه از اتحادیه عرب طولانی شده و اشتیاقشان به دمشق زیاد می‌شود. مقداد گفت که سوریه ثابت کرد که اهل تسلیم یا شکست نیست و برای استیفای حقوق خود مبارزه خواهد کرد و اشغالگری‌های آمریکا، فرانسه و سایر قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه و رژیم صهیونیستی در سوریه، موقتی است.

در همین ارتباط، دکتر «سید رضا فاطمی امین»، وزیر صنایع، معادن و تجارت ایران که هم اکنون در سوریه به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از افتتاح مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق خبر داد و گفت که هدف از آن، تقویت روابط تجاری بین دو کشور و تسهیل مبادلات تجاری است. وزیر صنایع و معادن ایران گفت: «دو طرف دربارۀ افزایش سرمایه‌گذاری مشترک و تبادل تجربیات رایزنی کردند تا به سوریه در شرایط پساجنگ کمک کرده و سقف مبادلات و داد و ستدهای تجاری بین دو کشور را که هم اکنون سه میلیارد دلار است، افزایش دهد.» دکتر فاطمی امین روز سه‌شنبه (۹ آذر ۱۴۰۰) در رأس هیئتی عالی‌رتبه از بخش‌های دولتی و خصوصی به دمشق سفر کرد. وی در این سفر با نخست وزیر و تنی چند از وزرای سوری دیدار خواهد داشت و افتتاح دومین نمایشگاه اختصاصی ایران از جمله برنامه‌های وی خواهد بود. در این نمایشگاه ۱۶۴ شرکت حضور دارند که عملاً بزرگ‌ترین نمایشگاه ایرانی برگزار شده تاکنون در سوریه به شمار می‌رود. دکتر فاطمی امین همچنین ریاست هیئت ایران را در جلسات دو کمیته تجاری و اقتصادی با طرف سوری بر عهده خواهد داشت.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: سوریه ایران تجاری وزیر منطقه روابط


نظر شما :