هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در وین انجام نشده است

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲ کد : ۵۴۲۹ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۳۰
هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در وین انجام نشده است

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۲۹ آذر ۱۴۰۰) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزۀ سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی دربارۀ اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم آمریکا به ایران دربارۀ برنامۀ هسته‌ای، گفت: «ما در خصوص گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نداده‌ایم. برخی پیام‌ها به واسطۀ «انریکه مورا»، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین دربارۀ موضوعات مذاکراتی و نه چیزی بیش از آن دریافت شده و جواب‌ها هم در جا داده شده است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربارۀ اخبار منتشر شده در خصوص «حسن ایرلو»، سفیر ایران در یمن و ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه بازگشت سفیر ایران به دلیل اختلافات ایران با انصارالله صورت گرفته است، نیز گفت: «طرح سوالات رسانه‌های غربی اعتبار بخشی به روایت‌های غلط و داستان سرایی‌هایی است که مطرح می‌شود. روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمانی مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است. جمهوری اسلامی ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از طریق همۀ ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی کمک کند. آن‌هایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند تنها راه کمک به موضوع یمن احترام به خواست و ارادۀ مردم یمن است.» وی افزود: «آقای ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بود و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه کمک کردند. ان‌شاءالله که حال آقای ایرلو بهتر شد، اطلاع‌رسانی می‌کنم.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی دربارۀ رویکرد و تحرکات منفی سه کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: «در طول مذاکرات بیش از هر دورۀ دیگر مذاکرات مواجه با کمپین بازار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای بر علیه آنچه در اتاق‌های گفت‌وگوها انجام می‌شود، از سوی برخی از این کشورها بودیم. به ویژه سه کشور اروپایی متأسفانه به جای اینکه وقت و انرژی خود را معطوف به مذاکرات کنند، بعضاً دیده شده وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و هم اطلاعات غلط داده شده است.» سخنگوی وزارت خارجه در تشریح فضای کنونی در وین اظهار داشت: «ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. اینها متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن می‌توانیم به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم.» وی گفت: «اگر طرف‌های مقابل از روز اول با همین رویکردی که در روز آخر به گفت‌وگوها پیوستند، وارد می‌شدند، بسیار زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت‌وگوهای آتی برسیم.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی دربارۀ نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج و اینکه آیا این اقدام در راستای حسن نیت ایران در مذاکرات وین بوده است یا خیر؟ بیان کرد: «از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد، به آژانس گفتیم باید مقدماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضائی انجام شود و باید مطمئن شویم کیفیت خرابکاری چگونه بوده و باید مجرم و خرابکار محکوم شود و طبیعتاً وقتی که چک‌های امنیتی و فنی دربارۀ دوربین‌ها صورت بگیرد، این دوربین‌ها می‌تواند نصب شود. در سفر آقای گروسی به تهران توافقات کاملی در خصوص این موضوع انجام شده بود ولی متأسفانه به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی این اعلام نشد و بعد از سفر آقای کمالوندی به وین و گفت‌‎وگوهایی که صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران وقتی مقدماتش توسط طرف مقابل فراهم شد اعلام کرد این اجازه را می‌دهد که دوربین‌ها مجدد نصب شود.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: «مادامی که روابط ایران و آژانس در چارچوب فنی بماند، مشکلی وجود ندارد و به آژانس هم اعلام کردیم تمام تلاش خودش را صورت بدهد که از مواضع سیاسی فاصله بگیرد. در چارچوب فنی آسمان بسیار آفتابی و بدون ابر است.»

خطیب‌زاده دربارۀ مذاکرات ایران و عربستان نیز خاطر نشان کرد: «تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. به میزانی که جدیت را نشان دهند، آمادگی داریم هم گفت‏‌وگوها پیشرفت داشته باشد و هم در خصوص منطقه و دوجانبه گفت‏‌وگوها را به تفاهم برسانیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود.» وی گفت: «ریاض را به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها دعوت می‌کنیم. ترتیبات فراگیر منطقه ‎‌ ای از طریق احترام متقابل و درک واقعیت‌های این کشورها عبور می‌کند.» سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ بدهی انگلیس به ایران گفت: «متأسفانه دولت انگلیس تا امروز جز حرف کاری صورت نداده است. لندن هر چند در بیان بدهی قطعی خودش را اعلام می‌کند ولی در عمل هرگاه به بهانه‌ای اینها را منوط به موضوع دیگری می‌کند. تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود پروندۀ مهمی در روابط دو کشور باز خواهد بود.» خطیب‌زاده دربارۀ گفت‌وگوهای ایران و عربستان افزود: «دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان برگزار نشده است.»

وی دربارۀ اقدامات صورت گرفته از سوی ایران در خصوص پرونده شهید سلیمانی نیز گفت: «هفتۀ آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی نکات دقیق‌تری را عرض خواهم کرد. ما در سطوح دوجانبه در ابعاد قضائی و کیفری در فضای بین‌المللی در مراودات با کشورهای مختلف در طی ماه‌های گذشته و این دوران به ویژه دستور کار مشخصی را پیگیری کردیم.» سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ مطلب منتشر شده در روزنامۀ کیهان دربارۀ اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد غنی‌سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم، گفت: «ایران به عنوان عضو آژانس همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان‌پی‌تی پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آنچه ایران انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین‌المللی ایران بوده است و آژانس از کلیه اقدامات ما مطلع بوده است. همۀ کارهای ما در چارچوب مقررات آژانس بوده است.»

وی افزود: «سطح، میزان و کیفیت غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامۀ صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و همه را با اطلاع آژانس انجام داده‌ایم و در آینده نیز چنین خواهد بود.» سخنگوی وزارت خارجه گفت: «بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این به نیت آمریکا علامت سوال بزرگی می‌گذارد. در خصوص آغاز گفت‌وگوهای وین ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و انریکه مورا اعلام می‌کند به گفت‌وگوها ادامه دهد. تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم به توافق برسیم. اساساً منطق ما در تصمیم‌گیری مسیر بومی تصمیم‌سازی است براساس اولویت‌های خودمان. طرف مقابل اگر با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.»

وی دربارۀ سفر دکتر امیرعبداللهیان به باکو نیز اظهار داشت: «دعوت از قبل داشت و این برنامه در دستور کار است و اگر هماهنگ شود آخر این هفته این سفر انجام می‌شود.» سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ پیام‌های مثبت از سوی کشورهای منطقه و اخبار خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز خاطر نشان کرد: «بیش از آن چیزی که هفتۀ پیش گفتم نمی‌توانم اضافه کنم. در گفت‌وگوی معاون دیپلماسی اقتصادی، برخی دربارۀ راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی گفته شد. هر زمان لازم باشد اطلاع‌رسانی خواهم کرد.» خطیب‌زاده دربارۀ اینکه اگر رژیم صهیونیستی حمله‌ای به تأسیسات هسته‌ای ایران صورت دهد، گفت: «رژیم جعلی اشغالگر قدس که از روز اول پنهان نکرد هیچ توافقی شکل نگیرد. ریشۀ این رژیم در ترور و بی‌ثباتی است. آنچه توسط فرمانده نظامی ایران گفته شده قاطع و روشن است. بسیار برای نظام بین‌الملل تأسف برانگیز است که یک رژیم غاصب که دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و در عمر نکبت بار خود چه میزان از ترور و جنگ و خونریزی را انجام داده است کشوری در این پهنۀ گیتی که تمدن ساز است را تهدید می‌کند. پاسخ‌های ما در فضای نظامی، امنیتی کوبنده بوده است و پیام نیروهای مسلح ما روشن است.»

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: ایران اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران ایران عربستان دربارۀ سؤالی دربارۀ سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ خارجه دربارۀ پاسخ سؤالی دربارۀ خطیب زاده دربارۀ


نظر شما :