حیات رژیم آپارتاید صهیونیستی در ترور و بحران آفرینی است

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۱ کد : ۵۷۶۵ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۶۱
حیات رژیم آپارتاید صهیونیستی در ترور و بحران آفرینی است

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۱۱ بهمن ۱۴۰۰) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک دهه فجر در آستانۀ طلیعه سالگرد پیروزی انقلاب، اظهار داشت: «متأسفانه این روزها تراژدی یمن عمیق‌تر شده و ایران همۀ تلاش خود را می‌کند که این روزها پایان یابد.»

خطیب‌زاده همچنین خاطر نشان کرد: «تنها راه حل موضوع یمن راه حل سیاسی و توقف تجاوزات بر علیه این ملت و پایان محاصرۀ چند ساله مردم یمن است.» این دیپلمات ارشد وزارت خارجه دربارۀ سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات و اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران افزود: «بحران آفرینی در ذات رژیم جعلی اشغالگر قدس است و تنها براساس بحران آفرینی و ترور و خشونت و خونریزی دوام می‌آورد و حیاتش را در بحران آفرینی می‌بیند.» وی گفت: «تنها رژیم آپارتاید این رژیم جعلی است و بر اساس تعاریف قطعنامه ۳۳۷۹ همان سیاست‌های آپارتایدی را پیگیری می‌کند. به دنبال سلطۀ یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است و به دنبال اقدامات ظالمانۀ سیستماتیک بر علیه مردم فلسطین است. در سال ۲۰۱۸ با قانون نژادپرستانه صحه‌ای بر این رژیم نژادپرستانه گذاشته شد. این رژیم ننگ جامعه بشری است و امروز سعی می‌کند بحران‌هایش را به جاهای دیگر منتقل کند. کشورهایی که عادی سازی می‌کنند باید بدانند ذات متجاوز و بحران آفرین این رژیم اولین قربانیانی را می‌گیرد که در مسیر عادی سازی قدم برمی‌دارند. ایران این اقدامات در مسیر عادی سازی را محکوم می‌کند.»

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا فرصت زمانی مشخص شده‌ای برای تصمیم نهایی دربارۀ وین تعیین شده است، پاسخ داد: «ما از این تنفس‌ها چند باری داشتیم البته مذاکرات در سه هفتۀ گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته؛ در هر چهار حوزه و در برخی، پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی رو به رو بوده و توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.» وی گفت: «اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین برمی‌گردد تصمیمات خود را اخذ کرده باشد و مطالبات به حق ایران را صحه بگذارد و بیشتر از برجام مطالبه نکند و از سوی دیگر اینکه ما کمتر از برجام قبول نمی‌کنیم، به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.»

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاران که آیا تحولات میدانی این روزهای یمن تأثیری برنشست‌های ایران و عربستان خواهد داشت؟ گفت: «از گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم. هر چقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود و فضای کافی برای همگرایی هست. عراق در ابعاد مختلف نیازمند همکاری‌هاست.» وی دربارۀ مناسبات تهران و ریاض و اینکه آیا تجارت بین دو کشور می‌تواند پیش بینی شود، خاطر نشان کرد: «بین دو کشور تحول خاصی رخ نداده است و هرچقدر بتوانیم از فضای تقابل به سمت تعامل حرکت کنیم به نفع منطقه است.» سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ حملات ائتلاف به یمن نیز اظهار داشت: «ائتلاف خود خوانده مردم یمن را هدف حملات کور خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوز در چند سال گذشته هستند. ایران همواره سعی کرده صدای مظلومیت مردم یمن باشد و از ساز و کارهای بین‌المللی استفاده کند که به درد و رنج مردم یمن و از طریق چارچوب‌های سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استفاده کند. چرخۀ خشونتی که توسط برخی کشورهای منطقه علیه مردم یمن آغاز شده بی پایان است مگر اینکه نقطۀ پایانی بگذارند بر اقدامات تجاوزکارانه خود. مردم یمن باید بعد از سال‌ها محاصره از این وضعیت خارج شوند.»

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی دربارۀ مذاکرات وین و اینکه آیا توافق نزدیک است نیز خاطر نشان کرد: «آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین، طرف‌های مقابل به آنچه به عنوان حقوق طبیعی ایران به آن‌ها گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق جمهوری اسلامی ایران پاسخ درست بدهند و اگر در چارچوب برجام، خواسته‌های خودشان را نگه دارند و به خواسته‌های ایران پاسخ دهند در فردای آن روز هم می‌توانیم به یک توافق پایدار، خوب و قابل اتکا برسیم و نیاز به ضرب الأجل‌های برساخته و ساختگی نیست. طرف‌های مقابل، موارد اختلافی را به صورت روشن می‌دانند و تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن.» خطیب‌زاده گفت: «ما منتظر این هستیم که تصمیمات سیاسی در واشنگتن در بازگشت هیأت آمریکای به ۱+۴ اعلام شود.»

وی گفت: «در حوزۀ رفع تحریم‌ها همچنان موضوعات مهم و قابل توجهی باقی مانده که توافق را تا امروز ممکن نکرده است. در حوزۀ راستی آزمایی و اخذ تضمین‌ها؛ تضمین‌هایی که مطمئن باشیم مجدداً آمریکا حقوق بین‌الملل را به مسخره نخواهد گرفت و مجدداً کمپانی‌های بین‌المللی را هدف تحریم‌های فرا سرزمینی خودش قرار نمی‌دهد و مجدداً اتباع ما را به بهانه‌های واهی دور زدن همین تحریم‌ها به گروگان نمی‌گیرد، حتماً باید پیشرفت‌ها به صورت کاملاً قابل قبول از سوی ایران انجام شود که بتوانیم پرونده را در حوزه اخذ تضامین ببندیم.»

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: یمن ایران رژیم پاسخ زاده خطیب زاده طرف


نظر شما :