اگر اوکراین جنگی را آغاز کند، بلاروس و روسیه مشترکاً پاسخ می‌دهند

تعداد بازدید:۱۳۷۶
اگر اوکراین جنگی را آغاز کند، بلاروس و روسیه مشترکاً پاسخ می‌دهند

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس روز یکشنبه (۱۷ بهمن ۱۴۰۰) در سخنانی اعلام کرد که اگر اوکراین جنگی را علیه دونباس؛ در شرق این کشور آغاز کند، مینسک و مسکو واکنش مشترکی را از خود نشان می‌دهند.

لوکاشنکو در پاسخ به این سوال که چگونه بلاروس به حملۀ اوکراین پاسخ خواهد داد، گفت: «به همان شیوۀ روسیه.» رئیس‌جمهور بلاروس در پاسخ به این سوال که آیا این پاسخ با مسکو هماهنگ خواهد بود یا خیر، پاسخ داد: «طبیعتاً.» لوکاشنکو اضافه کرد که اگر رفتار کی‌یف منجر به جنگ با روسیه شود، بلاروس به اوکراین سوخت یا برق صادر نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه افزود: «ما تمام عرضۀ سوخت به اوکراین و همچنین انتقال برق به این کشور را قطع خواهیم کرد. اگر آن‌ها جنگی علیه ما یا روسیه شروع کنند، این موارد را به کی‌یف ارائه نمی‌دهیم.» تنش‌ها دربارۀ اوکراین بین غربی‌ها و روسیه در هفته‌های اخیر تشدید شده است و آمریکا و ناتو، مسکو را در مورد تجمع ادعایی نظامیانش در نزدیکی مرز اوکراین به آماده شدن برای حمله به این کشور متهم کرده‌اند. ایالات متحده، انگلیس، کانادا و کشورهای حوزۀ بالتیک چندین محمولۀ تسلیحاتی شامل اسلحه، مهمات و سلاح‌های ضد تانک به اوکراین ارسال کرده‌اند.

مسکو هم‌زمان با رد این اتهامات گفته است که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر طور که صلاح می‌داند، نیروهایش را در خاک خود جا به جا کند. روسیه همچنین گفته است که طرح ناتو برای گسترش بیشتر به سمت شرق و مسئلۀ عضویت اوکراین در این ائتلاف از خطوط قرمزش محسوب می‌شود و چنین اقدامی تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: اوکراین روسیه بلاروس جمهور بلاروس رئیس جمهور بلاروس پاسخ مسکو کشور


( ۱ )

نظر شما :