به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عقب نشینی نخواهیم کرد

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۲ کد : ۵۸۸۴ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۸۷
به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عقب نشینی نخواهیم کرد

دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان و «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن ۱۴۰۰) در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات در وین، موضوعات دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله اوضاع در افغانستان و یمن بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوها در وین نقطه نظرات لندن در این خصوص را تشریح کرد. وی روابط رو به رشد انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تأمین کننده منافع دو کشور خواند و همچنین ابراز امیدواری کرد در آیندۀ نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت کند. تراس همچنین به همکاری انگلیس و سازمان ملل متحد برای کمک رسانی به مردم افغانستان اشاره و از نقش و همکاری مؤثر ایران در این راستا تقدیر کرد.

دکتر امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به سفر معاون رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس آب و هوایی گلاسکو و وبینار مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور و درخواست سفر هیأت انگلیس به تهران، روند مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نزدیک شدن مرحلۀ حساس و مهم مذاکرات وین، لزوم جدیت و مسئولیت پذیری طرف‌های مذاکره کننده با ایران را مورد تأکید قرار داد و رسیدن به این مرحله از گفت‌وگوها را بیش از هر چیز ناشی از رویکرد منطقی و نیز ابتکار عمل طرف ایرانی خواند و بر لزوم توافق دسته جمعی بین همۀ طرف‌های مذاکره کننده بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

دکتر امیرعبداللهیان همچنین روز دوشنبه با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود دربارۀ مذکرات وین تلفنی گفت‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر حقوق و مطالبات مشروع ایران در هرگونه پیشنهادی، تصریح کرد: «به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب نشینی نخواهیم کرد.»

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ بعد از تنفسی ۱۱ روزه به منظور مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان از روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن ۱۴۰۰) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان نیز در جریان است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی کشورمان در ادامۀ این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع انسانی در یمن و افغانستان را بحرانی خواند و ضمن تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را حائز اهمیت برشمرد و بر کمک رسانی فوری جامعه جهانی به مردم این کشور تأکید کرد.

دکتر امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به وخامت شرایط انسانی در یمن، ابراز امیدواری کرد که انگلیس به وظایف خود برای پایان دادن به فاجعۀ انسانی ناشی از تداوم تجاوز و جنگ در یمن عمل کند.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: ایران تلفنی وگوی تلفنی انگلیس وین مذاکرات وین وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه امور


نظر شما :