جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییرات ژئوپلیتیکی است

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۴ کد : ۵۹۰۹ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۵۰
جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییرات ژئوپلیتیکی است

دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجۀ کشورمان روز شنبه (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) در حاشیۀ پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با «ووپکه هوکسترا»، وزیر امور خارجه هلند دیدار و در خصوص وضعیت روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و رایزنی کرد.

دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار بر لزوم تلاش دو کشور برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های تهران و آمستردام و اجرایی شدن توافقات فی‌مابین برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط تأکید کرد. وی با تشریح آخرین وضعیت روند مذاکرات رفع تحریم‌های کشورمان در وین و تبادل نظر با همتای هلندی خود در این خصوص، بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع همۀ تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد وضعیت افغانستان و اولویت کمک‌های انسانی و رسیدگی به وضعیت آوارگان و پناه‌جویان افغانستانی، بر لزوم عمل جامعۀ جهانی به وظایف خود در قبال این کشور تأکید کرد. دکتر امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به وضعیت بغرنج یمن و در حال خارج شدن این وضعیت از کنترل، تأکید کرد: «این وضعیت به هیچ وجه به نفع کشورهای منطقه نیست و ضروری است همۀ کشورها با مسئولیت‌پذیری به وضعیت فاجعه بار انسانی در یمن از طریق پایان جنگ و تجاوز نظامی و پیگیری راهکار سیاسی پایان بخشند.»

«ووپکه هوکسترا»، وزیر امور خارجه هلند نیز با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر حسین امیرعبداللهیان، ابراز امیدواری کرد: «به زودی به تهران سفر کند و از نزدیک با وزیر امور خارجه کشورمان در مورد توسعه و گسترش روابط دوجانبه و همچنین مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصۀ منطقه‌ای تبادل نظر و رایزنی کند.» وی همچنین با ابراز امیدواری برای حصول توافق در زمان کوتاه‌ترین زمان ممکن برای عبور به یک شرایط جدید، بر آمادگی هلند برای گسترش روابط دوجانبه و ارتقا همکاری‌ها با ایران تأکید کرد.

دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامۀ دیدار‌های خود با وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار و در خصوص توسعه و گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصۀ منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار روابط دوجانبه بین تهران و ایروان را بسیار در حال گسترش توصیف کرد و افزود: «باز شدن مسیر ترانزیتی در کمترین زمان، حاکی از تلاش دو کشور برای حفظ روابط پایدار همسایگی است.» وزیر امور خارجه کشورمان برگزاری نشست مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور را برای بررسی ابعاد مختلف روابط و به منظور تنظیم سند همکاری دوجانبه و ضروری دانست. دکتر امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این دیدار حفظ ثبات و امنیت در منطقه قفقاز را اولویت‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران دانست و بر مخالفت تهران با هر گونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از کمک‌های ایران به حفظ صلح و ثبات منطقه، گزارشی از آخرین وضعیت تحولات در قفقاز ارائه کرد. آرارات میرزویان، ضمن دعوت مجدد از دکتر امیرعبداللهیان برای سفر به ایروان، تأکید کرد: «ایروان خواستار پیگیری جدی پروژه‌های مشترک تعریف شده فی مابین دو کشور و همچنین آمادۀ ارسال هیأت‌های اقتصادی، تجاری و فنی به ایران در این راستا است.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: امور وزیر امور امور خارجه امور خارجه کشورمان خارجه وزیر امور خارجه خارجه کشورمان وضعیت وزیر وزیر امور خارجه کشورمان


نظر شما :