از لوهانسک و دونتسک حمایت نظامی می‌کنیم

تعداد بازدید:۱۰۳۷
از لوهانسک و دونتسک حمایت نظامی می‌کنیم

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه (۳ اسفند ۱۴۰۰) در کنفرانس مطبوعاتی در سخنانی اعلام کرد: «توافقات مینسک دیگر وجود ندارند؛ ما دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختیم. این مقام‌های اوکراین بودند که توافق مینسک را از بین بردند.»

رئیس‌جمهور روسیه در این باره اضافه کرد: «اروپا نتوانست کی‌یف را مجبور به اجرای توافقات مینسک کند، بنابراین روسیه ناچار شد دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.» وی در این ارتباط ادامه داد: «بهترین راه‌حل برای مسئلۀ جاری، صرف نظر مقامات کی‌یف از پیوستن به ناتو و پایبندی به بی طرفی است. من این را نگفتم که نیروهای نظامی ما هم اکنون به دونباس اعزام خواهند شد؛ بلکه حمایت نظامی از لوهانسک و دونتسک را اعلام کردم.» پوتین در این باره خاطر نشان کرد: «روسیه تلاش زیادی کرد تا موضوع دونباس را از طریق گفت‌وگو و مذاکره و توافقات مینسک حل و فصل کند. البته مناقشات مرزی قابل حل و فصل خواهد بود؛ اما اکنون این موضوع غیر ممکن است. بهترین راه‌حل این است که مقامات اوکراین از پیوستن به ناتو خودداری کنند.»

پوتین تأکید کرد: «اقدامات احتمالی ارتش روسیه در دونباس بر اساس وضعیت میدانی صورت خواهد گرفت. دستیابی اوکراین به سلاح‌های هسته‌‌ای تاکتیکی، تهدیدی راهبردی برای روسیه به شمار می‌آید. اختلاف ما با واشنگتن و ناتو نیز به دلیل طرح‌‌های پیوستن اوکراین به این ائتلاف است.» این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه شامگاه دوشنبه (۲ اسفند ۱۴۰۰) در سخنانی گفت که اوضاع در منطقۀ دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است. ولادیمیر پوتین افزود: «تصمیم گرفتیم فوراً استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسیم.»

رئیس‌جمهور روسیه شامگاه سه‌شنبه (۳ اسفند ۱۴۰۰) نیز در سخنانی گفت که همین الان هم می‌توان به تفاهم رسید و مشکلات میان اوکراین و دو منطقۀ جدا شده را حل کرد. وی در ادامه گفت: «توافقنامه‌ای را با دونتسک و لوهانسک برای اعزام نیروهای روسیه و حمایت نظامی از این دو منطقه امضا کردیم و این مقام‌های اوکراین بودند که توافق مینسک را از بین بردند.» پوتین در ادامۀ سخنانش گفت: «اگر نیاز باشد از ارتش روسیه در دونباس استفاده خواهیم کرد و بهترین تصمیمی که اوکراین می‌تواند بگیرد، رهایی از بلندپروازی‌هایش برای پیوستن به ناتو است.» وی گفت: «صحبت‌های اوکراین دربارۀ بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش، روسیه را هدف قرار داده و پیام این بلندپروازی به ما رسیده است.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: روسیه رئیس جمهور روسیه اوکراین مینسک توافقات مینسک لوهانسک دونتسک لوهانسک پوتین ناتو


نظر شما :