مذاکرات وین به مرحلۀ حساسی رسیده است

تعداد بازدید:۱۴۷۰
مذاکرات وین به مرحلۀ حساسی رسیده است

دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه (۴ اسفند ۱۴۰۰) پس از دیدار و گفت‌وگو با «بدر بن حمد البوسعیدی»، وزیر امور خارجه سلطنت عمان در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خیر مقدم به همتای عمانی به سفر اخیرش به مسقط اشاره کرد و اظهار داشت: «روابط دو کشور در مسیر بسیار خوبی قرار دارد. امروز از روابط سیاسی دو کشور به عنوان روابطی ممتاز، نمونه و راهبردی در حوزۀ خلیج فارس یاد می‌کنیم.» دکتر امیرعبداللهیان ادامه داد: «در گفت‌وگو‌های امروز توافق کردیم که مناسبات سیاسی دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد. پیشرفت‌های زیادی در حوزۀ همکاری‌های اقتصادی و تجاری در ماه‌های گذشته داشته‌ایم، ولی با توجه به ظرفیت‌های دو کشور این حجم از روابط تجاری را هنوز کافی نمی‌دانیم و توافق کردیم نسبت به توسعۀ هرچه بیشتر مناسبات تلاش‌های بیشتری داشته باشیم. امیدواریم در آیندۀ نزدیک امکان دیدار رؤسای دو کشور فراهم شود. دعوت از دکتر رئیسی انجام شده و امیدواریم این سفر را در حوزه همسایگی داشته باشیم.»

وی گفت: «از طریق وزیر خارجه عراق پیامی برای اعلام آمادگی طرف سعودی برای گفت‌وگو‌ها دریافت کردیم و آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کردیم. آمادگی داریم دربارۀ مسائل منطقه با همکاری‌های مشترک با همۀ طرف‌ها با جدیت ادامه دهیم. حل بحران‌ها در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو و همکاری ندارد. رقابت‌ها در منطقه جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های منطقه نخواهد داشت. کشور‌های منطقه نمی‌توانند امنیت خود را در سایۀ ناامن‌سازی دیگران کسب کنند و آمادگی خود را برای ابتکار منطقه‌ای برای رشد منطقه اعلام می‌کنیم.» وزیر خارجه بیان کرد: «اکنون وضعیت در یمن به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده است.»

دکتر امیرعبداللهیان افزود: «پیام‌های زیادی را از مقامات آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌وگو خواهد بود و آیا آیندۀ متفاوتی از آنچه که در مذاکرات کنونی روی داده و آیا دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت.» رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: «از طرف آمریکایی تاکنون عمدتاً حرف‌ها و پیام‌های مثبتی شنیده‌ایم ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده‌اند.»

دکتر امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: «ما در مجموع به مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع‌بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش‌هایی که در بیش از ۹ ماهه گذشته حاصل شده است به این نتیجه برسیم که همۀ طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ میلادی در وین پایبند خواهند ماند.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: منطقه وزیر امور خارجه دکتر امیرعبداللهیان عمان مذاکرات وین


نظر شما :