نیروهای اوکراینی از سلاح ممنوعۀ فسفری استفاده کرده‌اند

تعداد بازدید:۸۸۵
نیروهای اوکراینی از سلاح ممنوعۀ فسفری استفاده کرده‌اند

«روسیانا مارکوفسکایا»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۰) اعلام کرد که نیروهای اوکراینی از سلاح‌ها و مهمات ممنوعه فسفری در خارج از کی‌یف استفاده کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که کاربرد این مهمات طبق پروتکل کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد ممنوعیت یا محدودیت استفاده از تسلیحات آتش‌زا قدغن است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی که از بازدارندگی حملات روسیه مستأصل هستند، شروع به استفاده از مهمات مملو از فسفر در نزدیکی فرودگاه گوستومل در خارج از کی‌یف کرده‌اند. نیروهای اوکراین از خمپاره‌اندازها و راکت‌هایی برای سامانۀ گرا د BM-21 ساخت اتحاد جماهیر شوروی استفاده کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به بیانیه‌های خصمانه و تهاجمی ناتو، روز یکشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۰) به نیروهای بازدارندۀ هسته‌ای کشورش در بحبوحۀ تنش با غرب بر سر مسأله اوکراین، آماده‌باش داد. پوتین در دیدار با «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: «کشورهای غربی نه فقط اقدامات غیردوستانه علیه اقتصاد روسیه به کار می‌گیرند بلکه مقام‌های این کشورها اظهارات خصمانه در مورد روسیه بیان می‌کنند.» وی افزود: «مقام‌های کشورهای پیشروی عضو ناتو به خود اجازه می‌دهند اظهارات تهدیدآمیز علیه روسیه بیان کنند.» پوتین گفت: «به همین خاطر به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه دستور می‌دهم نیروی بازدارندۀ هسته‌ای ارتش روسیه را به حالت ویژه آماده باش جنگی درآورند.» در این دیدار پوتین و شایگو و گراسیموف دربارۀ وضعیت اوکراین و اجرای عملیات نظامی روسیه در این کشور گفت‌و‌گو کردند.

به دنبال تصمیم کشورهای غربی برای اخراج تعدادی از بانک‌های روسیه از سیستم جهانی سوئیفت و تلاش برای ضربه زدن به سیستم مالی روسیه از این طریق، بانک مرکزی روسیه اعلام کردکه از منابع مالی برای حفظ ثبات نظام مالی این کشور برخوردار است. شبکۀ تلویزیونی روسیه ۲۴ بیانیۀ روز یکشنبه روابط عمومی بانک مرکزی روسیه را منتشر کرد که در آن گفته شده است: «بانک مرکزی روسیه منابع مالی به اندازه کافی دارد و بانک‌های روسیه مقادیر مورد نیاز پولی را می‌توانند از این بانک دریافت کنند.» در این بیانیه گفته شده است که مردم روسیه نگران نباشند و از حساب‌های خود در بانک‌ها می‌توانند هر مبلغی را دریافت کنند.» بانک مرکزی روسیه در مورد تصمیم کشورهای غربی برای اخراج چند بانک روسی از سیستم جهانی سوئیفت هم اعلام کرد که بانک‌های روسی تحریم شده و هر بانک علاقه‌مند دیگر می‌تواند برای تأمین ارتباط بین خود از سیستم سوئیفت روسی استفاده کند.

در بیانیۀ بانک مرکزی گفته شده است: «از طریق این سیستم روسی در سال‌های اخیر تا دو میلیون مورد اطلاعات در سال مبادله شده و بانک‌های روسیه به طور گسترده از آن استفاده می‌کنند.» «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا همراه با آمریکا و دیگر شرکای غربی قصد اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه را دارند که شامل قطع کردن دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت می‌شود.

منبع خبر: شبکۀ العالم


نظر شما :