اجرای پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، مشارکت در مناقشۀ مسلحانه است

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۵ کد : ۶۰۱۸ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۱۱
اجرای پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، مشارکت در مناقشۀ مسلحانه است

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه (۱۴ اسفند ۱۴۰۰) در سخنانی اعلام کرد: «تصمیم برای انجام عملیات ویژه در اوکراین تصمیمی دشوار بود.» رئیس‌جمهور روسیه در این باره اضافه کرد: «مسکو تلاش کرد تا درگیری در اوکراین را به روشی مسالمت‌آمیز حل کند. باید به دونباس اجازه می‌دادند روسی صحبت کند و به روش خودشان زندگی کنند؛ اما برعکس به اعمال محدودیت برایشان روی آوردند.»

پوتین در این خصوص گفت: «اوکراین از زمان اتحاد جماهیر شوروی توان هسته‌ای و موشکی داشته است. آن‌ها درصدد افزایش این توان بوده و از خارج از کشور کمک می‌خواستند، آنگاه بود که سرنوشت روسیه متفاوت می‌شد. روسیه نمی‌تواند تهدیدهای واقعی امنیت خود را نادیده بگیرد.» ولادیمیر پوتین در این خصوص ادامه داد: «مردم دونباس سگ‌های ولگرد نیستند. ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر کشته شدند؛ اما غرب ترجیح داد ۸ سال متوجه این موضوع نشود. هم اکنون نیز مقامات اوکراینی حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی را در خارکیف نگه داشته‌اند.»

پوتین افزود: «موضع غرب در قبال اوکراین تئاتری پوچ است که سیاه را سفید و سفید را سیاه می‌نامد. روسیه حضور شبه نظامیان از غرب آسیا در اوکراین را مشاهده کرده است، آن‌ها از دستگاه‌های انتحاری علیه ارتش روسیه استفاده می‌کنند؛ اما موفق نشدند. تحریم‌ها علیه روسیه همانند اعلان جنگ است.» وی در ادامه تأکید کرد: «درخواست کلیدی مسکو از کی‌یف غیرنظامی شدن است. اوکراین باید موضع خنثی و بی‌طرفانه‌ای داشته باشد و این موضع مانع از پیوستن آن به ناتو شود. ناتو هم به این دلیل از اوکراین حراست می‌کند که در برابر روسیه قرار می‌گیرد.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «زمانی بازدارندگی هسته‌ای را در وضعیت آماده‌باش قرار دادیم که لندن از احتمال مداخلۀ ناتو در وضعیت اوکراین خبر داد. وضعیت نظامی در صورت تهاجم خارجی با فرمان رئیس‌جمهور در کشور اجرا می‌شود، اما در چنین وضعیتی نیستیم و امیدوارم قرار نگیریم.» پوتین دربارۀ منطقۀ پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیز گفت: «روسیه اجرای آن در اوکراین توسط هر کشوری را مشارکت در یک مناقشه مسلحانه تلقی خواهد کرد و بر این اساس تصمیم می‌گیرد.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «مسکو از قدرت کافی برای رسیدن به اهداف عملیات ویژه در اوکراین با نیروهای فعال ارتش روسیه برخوردار است. کار تخریب زیرساخت‌های نظامی در اوکراین تقریباً به پایان رسیده است. در چارچوب عملیات ویژه در اوکراین، کل زیرساخت‌های نظامی و پدافند هوایی این کشور منهدم شد. ارتش روسیه تمام وظایف پیش روی خود را انجام خواهد داد. عملیات در اوکراین طبق برنامه و طرح‌های ستاد کل پیش می‌رود.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: اوکراین ویژه اوکراین عملیات ویژه اوکراین روسیه جمهور روسیه رئیس جمهور روسیه ارتش روسیه پوتین رئیس رئیس جمهور


نظر شما :