رژیم صهیونیستی بداند نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد اشراف اطلاعاتی داریم

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۲ کد : ۶۰۹۲ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۰۸
رژیم صهیونیستی بداند نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد اشراف اطلاعاتی داریم

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه (۲۳ اسفند ۱۴۰۰) در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

خطیب‌زاده در ابتدا دربارۀ مذاکرات وین و طرح زیاده خواهی جدید آمریکا، گفت: «آن‌چه در وین امروز با بازگشت هیأت‌ها انجام شده یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست و اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد. این تنفسی خواهد بود به درخواست هماهنگ کنندۀ کمیسیون مشترک و برجام. هیأت‌ها در پایتخت‌های خود به سر می‌برند.»

وی در خصوص اتکای ایران به طرف ثالث در مذاکرات؛ گفت: «ما طرف ثالثی در برجام نداریم. چهار کشور عضو برجام هستند به علاوه ایران، کمسیون مشترک برجام هم با حضور تمامی اعضا شکل می‌گیرد. آن‌چه در وین رخ داده فراموش نکنیم برای اطمینان از بازگشتِ قابل راستی آزمایی و متعهدانه آمریکا به برجام و تعهداتش ذیل این موافقتنامه بین‌المللی بوده است. بایدن بعد از چند ماه مکث و بی‌عملی مسیر مذاکرات پیچیدۀ کمیسیون مشترک برجام را انتخاب کرد و در این مسیر هم مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرد.» خطیب زاده در خصوص علت توقف مذاکرات و موضع روسیه؛ گفت: «آن‌چه دربارۀ درخواست روسیه مطرح می‌شود علنی توسط روسیه اعلام شده و ما هم دریافت کردیم و این باید در کمیسیون مشترک بحث شود. از روز اول طرف‌های برجامی نکاتی را بیان کردند که در کمیسیون مشترک بیان شده است.»

وی اظهار کرد: «من با زبان صریح گفتم که منافع ملت تعیین کننده مسیر ماست. فروکاستن آن‌چه در وین اتفاق می‌افتد به یک درخواست روسیه، خواست آمریکاست تا مسئولیت وی در شرایط کنونی را به فراموشی بسپرند. مسئولیت وضعیت فعلی که الان در آن هستیم با آمریکاست. رویکرد روسیه و چین تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره کنندگان در وین در ۱۱ ماه گذشته نزدیک‌ترین و حمایت‌گونه‌ترین بوده است. ما اطمینان داریم این مسیر تا پایان ادامه پیدا می‌کند.» وی در خصوص توافق با آمریکا بدون حضور برخی از اعضای برجام؛ گفت: «آمریکا باید اول برادری خود را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند. آمریکا عضو برجام نیست که درباره برجام، چگونگی برجام و اعضای برجام تصمیم بگیرد. اول عضو متعهد برجام بشود و بعد در خصوص اعضای دیگر صحبت کند. رویه‌های برجام کاملاً روشن است و همه باید کمک کنیم با یک تصمیم اجماعی به یک توافق خوب ان شاءالله برسیم.»

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص حملۀ موشکی و اقدامات رژیم صهیونیستی در اربیل؛ گفت: «به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و در سطوح مختلف تعامل با ما دارد، کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است. ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی به داخل ایران باشد چه توسط گروهک‌های ضد انقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. بارها در ملاقات‌ها گفته شده و انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوء استفاده قرار بگیرد.» وی افزود: «رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی کاملی نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد، داریم. اگر امروز این به صورت آشکار اعلام می‌شود برای این است که پیام دقیق‌تری را دریافت کند.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: برجام مشترک برجام ایران روسیه آمریکا خصوص مشترک کمیسیون مشترک


نظر شما :