وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۹ کد : ۶۳۰۹ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۷۶
وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری و درباره گفتگوهای ایران و عربستان گفت: این مذاکرات در بغداد با تلاش‌های دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان رو به جلو و مثبت برگزار شد و چارچوب‌هایی که از ابتدا پیش‌بینی شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود؛ اگر مذاکرات به سطح سیاسی ارتقا پیدا کند شاهد پیشرفت در چارچوب مذاکرات خواهیم بود.

به گفته خطیب زاده مذاکرات هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان قرار ندارد.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، سوم اردیبهشت در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد.

پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند.

این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفته و ایران ادامه این گفتگوها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق در مصاحبه‌ای تایید کرد مذاکرات جاری در بغداد میان ایران و عربستان مثبت ارزیابی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین نیز گفت: در گفت‌وگوها آنچه که مربوط به ایران، اتحادیه اروپا روسیه و چین بوده تمام شده است. هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها آنچه که باقی مانده بین ایران و ایالات متحده را از طریق خود در حال پیش بردن است؛ البته هر دو طرف ایران و اتحادیه اروپا یعنی آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل، در این امر مشترک بودند که این تنفس طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود.

سعید خطیب زاده همچنین درباره تاریخ بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه هستند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده ولی هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است.

دور هشتم مذاکرات وین که از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

بنا به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، مباحث فنی مذاکرات وبن مشخص شده و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت امور خارجه است.

با این وجود دو روز پیش «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن انکار مسئولیت واشنگتن در ایجاد وقفه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده تهران را مقصر حاصل نشدن توافق در هفته‌های گذشته نشان دهد.

گرینفیلد گفت: «ما به توافق نرسیده‌ایم و ممکن است به آن نقطه نرسیم. دنیا خواستار اقدام در این زمینه است و این ایران است که جلوی تلاش‌ها را سد کرده است.»

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند؛ وین معطل پاسخ‌های آمریکاست و ما این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

منبع خبر: خبرگزاری برنا

کلید واژه ها: مذاکرات مذاکرات وین ایران ایران عربستان عربستان وین عراق برگزار


نظر شما :