بازدید رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) از دانشگاه عالی دفاع ملی

۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۴ کد : ۶۶۰۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۰۹
صبح روز یکشنبه مورخه ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به همراه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حائری معاون آموزش و حجت الاسلام و المسلمین دکتر وهاب زاده معاون اجرایی این مدرسه از دانشگاه عالی دفاع ملی بازدید و با سردار سرتیپ دکتر اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه، امیر سرتیپ دوم دکتر خسرو بوالحسنی و معاونین و مسئولین دانشگاه ملاقات نمودند.
بازدید رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) از دانشگاه عالی دفاع ملی

صبح روز یکشنبه مورخه ۲۲/‏۰۸/‏۱۴۰۱‬ حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) به همراه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حائری معاون آموزش و حجت الاسلام و المسلمین دکتر وهاب زاده معاون اجرایی این مدرسه از دانشگاه عالی دفاع ملی بازدید و با سردار سرتیپ دکتر اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه، امیر سرتیپ دوم دکتر خسرو بوالحسنی و معاونین و مسئولین دانشگاه ملاقات نمودند.

در این جلسه که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید، ابتدا دکتر احمدی مقدم به معرفی کلی بخش های مختلف دانشگاه پرداخت و در ادامه، معاونت های آموزش و پژوهش، توضیحاتی را در خصوص نحوه پذیرش دانشجو و آموزش های تخصصی ترسیم شده از سوی دانشگاه به میهمانان ارائه نمودند.

دکتر احمدی مقدم با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اینکه، «آینده ساختنی است و یافتنی نیست»، به اهمیت آینده پژوهی و میزان تمرکزی که این دانشگاه بر این مهم دارد اشاره نموده و افزود: نگاه فرماندهی معظم کل قوا بر این است که انسان با همّت خود می تواند تقدیر را رقم بزند؛ و بر همین اساس عنوان داشت که در حرکت به سمت آینده چهار رکن وجود دارد: «تصویرها»، «روندها» با فرض اینکه آینده امتداد گذشته است، «حوادث» که در کنترل ما نیستند و «اقدامات» که در کنترل ما قرار دارند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین عنوان نمود: عدم قطعیت در آینده در حال تشدید است و گاهی حوادث تا جایی تشدید می شود که شگفتی ساز می شود. دکتر احمدی مقدم در ادامه بیان نمود: آینده پژوهی مبتنی بر تفکر راهبردی است، زیرا محیط به شدت پیچیده است و این در حالی است که بسیاری از کشورها با مدل های خطی می خواهند آینده را ترسیم کنند اما از موضوع اصلی که همان سنت الهی است غفلت کرده اند و این غفلت، در تمامی حوزه ها دیده می شود. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، بی نظمی و آشوبناکی دنیای امروز را ناشی از عدم فهم مسئله و جهل رهبران دنیا دانسته و عنوان داشت: اگر قدرت پیش بینی در دولت ها و قدرت ها وجود داشت، بر اساس مدیریت راهبردی می توانستند آن را کنترل کنند. وی در همین ارتباط به روندهای پیش بینی شده از سوی آمریکایی ها که در اسناد بالادستی آنها به چاپ می رسد اشاره نمود که علیرغم برخورداری از محرک هایی که در اختیار دارند، اما وقتی زمان پیش بینی شده فرا می رسد با واقعیت های موجود فاصله آشکاری دارند و این از همان پیچیدگی محیط و افزایش تعداد بازیگران ناشی می شود.

دکتر احمدی مقدم در خاتمه توضیحات خود، در خصوص جایگاه حکمرانی در دیگر کشورها به نوع انتخاب رهبران و رؤسای جمهور دیگر کشورها اشاره کرده و عنوان نمود که رهبران کنونی دنیا که نماینده هدایت و رهبری جهان می باشند، همگی «زیر متوسط» هستند؛ وی اضافه نمود، با این شرایط چه توقعی می توان از چنین افرادی برای حل مشکلات بشر و رهنمون شدن انسان ها به سعادت داشت.

در بخش دوم این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده و توضیحات و ارائه های انجام شده، این فرصت را برای آشنایی با دانشگاه عالی دفاع ملی بسیار مغتنم شمرد و اظهار امیدواری کرد تا این مدرسه که ذیل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی قرار دارد، در کنار دانشگاه عالی دفاع ملی، بازوی ولایت و مقام معظم رهبری باشند.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر وهاب زاده معاون اجرایی این مدرسه با ذکر این مطلب که برای طراحی ساختار این مدرسه، ۱۵۰ سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را مورد مداقه قرار داده و از آن مطالبی را استخراج نموده اند، اضافه نمود که علاوه بر این، با بزرگان حوزه علمیه قم نیز مصاحبه هایی صورت گرفته و از تجارب آنان در شکل دهی به ساختار این مدرسه بهره برداری شده است.

معاون اجرایی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) پنج دسته آموزشی شامل: فقه الاجتماع، فقه الجزا، فقه تعلیم و تربیت، و فقه الموال و القعود را جزء بنیان آموزشی این مدرسه معرفی نمود و اضافه کرد: چهار گروه فقه خانواده، فقه بین الملل، فقه وقف و معادلات مالی و فقه سیاسی نیز در این مدرسه به طلاب آموزش داده می شود.

کلید واژه ها: المسلمین دکتر حجت الاسلام المسلمین دکتر الاسلام المسلمین دکتر دکتر احمدی مقدم رئیس دانشگاه دانشگاه عالی دفاع


( ۳ )

نظر شما :