سخنرانی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با موضوع «فقه امنیت» در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در مشهد

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱ کد : ۶۶۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۹۳
سردار سرتیپ دکتر اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، عصر روز دوشنبه مورخه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در جمع گروهی از طلاب و دانشجویان این مدرسه حاضر شده و با موضوع «فقه امنیت» به سخنرانی پرداخت.
سخنرانی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با موضوع «فقه امنیت» در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در مشهد

سردار سرتیپ دکتر اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، عصر روز دوشنبه مورخه ۱۰/‏۱۱/‏۱۴۰۱‬ پس از امضای تفاهم نامه همکاری با مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) در جمع گروهی از طلاب و دانشجویان این مدرسه حاضر شده و با موضوع «فقه امنیت» به سخنرانی پرداخت.

در ابتدای این سخنرانی، دکتر احمدی مقدم به کتاب «ثمرات حیات» مرحوم علامه طباطبایی اشاره و عنوان نمود که انسان اساساً زیاده خواه و فزون طلب است و باید بتواند این خوی را در خود تعدیل کند. وی اضافه نمود: طمع جزء خمیره وجودی انسان هاست اما در انبیاء و اولیای الهی، همین طمع در شکل دستیابی به مقامات بالاتر معنوی نمود پیدا می کند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به نظریات هابز، فروید و ماکیاول، خوی درندگی را جزء لاینفک انسان ها معرفی نمود و با بیان اینکه امنیت برای جامعه بشری هم مقدمه است و هم نتیجه، امنیت را برای جامعه امری ضروری خواند و به این نکته اشاره نمود که نمی توان امنیت را در جامعه در حد دستگاه های پلیسی دید و اینکه تعریف امنیت در حد عدالت کیفری، کاری بس دشوار است.

دکتر احمدی مقدم در تبیین مفهوم امنیت، آن را مفهومی موسع و مضیق اعلام و افزود: امنیت در معنای موسع، همان خوف امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است و در این معنا، همگی باید از قانون تبعیت کنند. اما همین امنیت در معنای فشرده می شود ارتش و نیروهای نظامی و دفاع از سرحدات کشور.

سردار احمدی مقدم، منافع ملی را هم ذیل امنیت قرار داده و افزودند: امروز حمله به منافع ملی کشورها برابر با مورد تهدید قرار دادن امنیت آنهاست و اگر بازارهای اقتصادی، نقاط مهم و حساس و حیاتی، سفارتخانه ها و … در یک کشور مورد تهدید واقع شود، در واقع امنیت آن کشور خدشه دار شده است.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود، ولایت را «عمل» و عبادت را «جهت» معرفی کردند و اضافه نمودند: اگر امنیت نباشد عدالت تحقق یافتنی نیست و اگر عدالت نباشد توسعه و پیشرفت اتفاق نمی افتد. وی در ادامه با اشاره به آیه ۴۰ سوره مبارکه حج بیان داشت: اگر امنیت نباشد دینداری از بین می رود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، فقه امنیت را در کنار سایر فقه ها، روش عملی و نحوه اداره جامعه خواند و افزود: حکومت معنای استقرایی ندارد و وقتی تعداد نوع بشر افزایش می یابد، قواعد و همچنین تزاحم نیز بیشتر می شود ولذا فقه باید بتواند امنیت را برای اینان فراهم نماید و به آنها راهکار ارائه کند.

در پایان این سخنرانی، دکتر وحدتی شبیری مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) ضمن تشکر از مطالب بیان شده، خواستار تقویت همکاری هرچه بیشتر دو مجموعه دانشگاهی و تبادل اساتید و دانشجو و همچنین فراهم آمدن امکان چاپ مقالات در مجلات تخصصی طرفین گردید که مورد استقبال رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و مدیر مدرسه عالی فقاهت قرار گرفت.


( ۲ )

نظر شما :