نشست خبری رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در خصوص همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۷ کد : ۶۶۸۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۹۴
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی صبح روز دوشنبه مورخه ۱۸/‏۰۲/‏۱۴۰۲‬ در نشست خبری همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی که در محل این دانشگاه برگزار شد، در خصوص روند نظم جهانی از ۱۱۰ سال گذشته تاکنون گفت: ابتدا مهم ‌ترین تغییر با جنگ جهانی اول رخ داد که امپراتوری عثمانی از بین رفت و تجزیه شد و نقشه غرب آسیا و شمال آفریقا با ظهور کشورهای متعدد تغییرات جدی پیدا کرد.
نشست خبری رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در خصوص همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط بین الملل دانشگاه عالی دفاع ملی، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی صبح روز دوشنبه مورخه ۱۸/‏۰۲/‏۱۴۰۲‬ در نشست خبری همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی که در محل این دانشگاه برگزار شد، در خصوص روند نظم جهانی از ۱۱۰ سال گذشته تاکنون گفت: ابتدا مهم ترین تغییر با جنگ جهانی اول رخ داد که امپراتوری عثمانی از بین رفت و تجزیه شد و نقشه غرب آسیا و شمال آفریقا با ظهور کشورهای متعدد تغییرات جدی پیدا کرد. در همین زمان انقلاب بلشویکی در روسیه آن روز به پیروزی رسید که آغازگر تحولات بعدی در جنگ جهانی دوم بود. احمدی‌مقدم اظهار کرد: جنگ جهانی دوم تحول عمیق بعدی بود که به حضور آمریکا و شوروی در اروپا انجامید و کشورهای جدیدی در نقشه جهان ظهور یافتند و پس از آن دوران جنگ سرد آغاز شد که وضعیت نه جنگ و نه صلح برقرار بود که در ادامه به فروپاشی دیوار برلین و متعاقب آن فروپاشی شوروی و ظهور کشورهای جدید در اثر این فروپاشی و تجزیه یوگسلاوی و چکسلواکی انجامید که حکایت از تغییرات وسیع ژئوپلیتیکی و تغییرات محاسبات قدرت در جهان بود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی بیان کرد: ۱۱ سپتامبر سرآغاز تقسیم‌بندی جدیدی در نقشه سیاسی جهان است که بوش پسر با حمله به عراق و افغانستان اعلام نظم نوین جهانی کرد و این آغاز سلطه یکجانبه و یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان بود و آمریکا تلاش کرد در مدیریت و حاکمیت جهانی خود را تنها قدرت برتر معرفی کند.

وی با بیان اینکه پس از ۱۱ سپتامبر تغییرات وسیعی در جهان رخ داد، گفت: از جمله این تغییرات، ظهور قدرت‌های بزرگ جدید مانند چین و هند و بازقدرت‌گیری روسیه و ظهور اتحادیه‌هایی جدیدی مانند شانگهای و بریکس بود و بلوک‌بندی‌های جدید قدرت گفت که همه اینها چالشی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بود. سردار احمدی‌مقدم افزود: در این دوره شاهد گسترش ناتو به سمت شرق برای حضور در افغانستان و عراق و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره روسیه هستیم و ناتو از حالت اولیه تدافعی به سمت یک حالت هجومی حرکت کرد اما آنچه از سال گذشته در قالب جنگ اوکراین رخ داد سرعت تحولات جهانی را ضد یکجانبه‌گرایی افزون کرد و تغییرات بیشتری در راستای انزوای آمریکا صورت گرفت؛ به نحوی که شورش علیه دلار را می‌توان از جمله این تغییرات دانست و هر کشوری که بخواهد در میدان آشوبناک و پر از قطعیت نداشتن‌ها برای جامعه و ملت خود عمل کند، نیازمند شناخت این فضای جدید است.

سردار احمدی مقدم گفت: در این فضا حتی متحدان نزدیک آمریکا در منطقه هم به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نپرداختند و نزدیک شدن کشورهای همسایه عرب به ایران و عضویت مجدد سوریه به اتحادیه عرب هم سرآغاز تحولات جدید در منطقه خواهد بود. وی افزود: تحولات جدید رژیم صهیونیستی هم دیدگاه واقع بینانه‌ای به کشورهای منطقه داد و آنها تلاش می‌کنند در حوزه امنیتی گام‌های جدی‌تری با یک تنوع بخشی بهتر بردارند و اینها نشانه‌هایی است که سرعت تحولات در آینده بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه جنگ اوکراین را می‌توان پایانی بر یک جانبه‌گرایی آمریکا دانست، گفت: جنگ اوکراین باعث شد تا متحدان آمریکا هم این‌کشور را در تحریم روسیه همراهی نکنند و از سوی دیگر، کشور‌های همسایه عرب به یکدیگر نزدیک‌تر شوند؛ مانند پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب؛ در واقع این تحولات ناشی از این است که تحولات آینده پیچیده‌تر خواهد بود.

سردار احمدی مقدم همچنین بیان داشت: جنگ اوکراین و اثرگذاری فضای مجازی و قیام علیه حاکمیت دلار و تحولات جهانی گویای این واقعیت است که این نظم جهانی در حال تغییرات اساسی است، پس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جهانی می‌تواند بر روندهای آینده تأثیرات بسیار داشته باشد. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: باید تلاش کنیم بر محیط آینده تا حد امکان آشنا و مسلط شویم و این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه صرفاً با دانش درون کشور به این مهم دستیابی داشته باشیم، و در این راستا، اشتراک‌گذاری دانش هم در این زمینه اهمیت دارد. لذا با دعوت از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی در این همایش تلاش کردیم تا بتوانیم تصویر دقیق‌تری از آینده ارائه کنیم و جمهوری اسلامی هم بتواند در این میدان جدید عملکرد مناسبی داشته باشد و در مسیر پیشرفت گام‌های بلندتری بردارد و جانمایی خوبی پیدا کند. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: تبیین مفاهیم نظری در شکل‌گیری نظم جدید جهانی، گفتمان‌سازی و ترویج ادبیات نظم جدید از جمله اهداف این همایش است و محورهای علمی آن هم قرار است بر هشت عنوان قرار گیرد.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: از جمله این محورها، رویکردهای جدید در شکل‌گیری نظم جدید جهانی، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن، موعودگرایی در نظم جدید جهانی و نیز انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت و نظم جدید جهانی است. همچنین در کنار مراکز علمی داخلی، ۴۲ مراکز مطالعاتی و دانشگاهی بین‌المللی در فراخوان اعلام آمادگی برای مشارکت کرده‌اند و ممکن است این میزان افزایش هم پیدا کند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه ۵۳ جلسه پیش نشست در داخل و ۱۶ جلسه وبیناری با مراکز خارج از کشور برگزار شده است، اظهار کرد: صدور فراخوان این همایش از ابتدای آذر ماه بود و تا ۱۵ دی ماه برای دریافت چکیده مقالات مهلت داده شد. اصل مقالات هم تا ۷ اسفند ماه مهلت دریافت داشتند.

دکتر احمدی مقدم تصریح کرد: بعد از این حوادث، رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه‌ها خواستند برای تحولات جدید راهکاری اتخاد کنند که بر این اساس، دانشگاه عالی دفاع ملی پیشنهاد برگزاری همایش مورد اشاره را ارائه کرد که در هیأت رئیسه دانشگاه به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه همایش در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، افزود: در حاشیه همایش، دیدار‌ها و نشست‌های مشترکی برگزار می‌شود و در مراسم اختتامیه هم بعد از ارائه جمع‌بندی توسط دبیر همایش، امیر دریابان «شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی به ایراد سخن می‌پردازد. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از دریافت ۳۶۴ مقاله در دبیرخانه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۲۹ مقاله به تأیید رسیده است. در همین راستا ۴۶ مرکز علمی و پژوهشی ملی و ۱۶ مرکز علمی و پژوهشی بین‌المللی با دبیرخانه همکاری داشته‌اند. وی افزود: همچنین ۱۸۲ مهمان بین‌المللی از ۳۶ کشور در همایش حضور خواهند یافت که از ۷ کشور چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، عمان، سوریه و عراق هیئت‌هایی رسمی حاضر خواهند بود.

کلید واژه ها: جهانی نظم جهانی جنگ جهانی دانشگاه رئیس دانشگاه دانشگاه عالی دانشگاه عالی دفاع دانشگاه عالی دفاع ملی ملی دفاع ملی


( ۱ )

نظر شما :